Å smøre en forskjell

I virkeligheten er det svært få som vil ha en ensom på besøk på julaften, og enda færre ensomme som vil hjem til noen.

UBEHAG: VGs «Julesentral» og Aftenpostens «Julevenn» er kampanjer for å bekjempe ensomhet i jula. Illustrasjonsbilde. Foto: Heiko Junge / SCANPIX NB Modellklarert.
UBEHAG: VGs «Julesentral» og Aftenpostens «Julevenn» er kampanjer for å bekjempe ensomhet i jula. Illustrasjonsbilde. Foto: Heiko Junge / SCANPIX NB Modellklarert. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Annonsen der den ensomme enka Reidun Synnøve Orest på 88 år søkte etter noen å være sammen med på julaften, definerte hvordan folk skal snakke om jul i år. Både sosiale og tradisjonelle medier viser en voldsom vilje til nestekjærlighet hos folk. Denne viljen til å gjøre noe med ensomhet, står i et ubehagelig forhold til hvordan verden er. For situasjonen til Orest er kjent.

Hvert eneste år øker bruken av ordet «ensomhet» i årets aviser før jul. Typisk er Aftenpostens oppslag i 1983 om at «Julen kan være tung å komme igjennom for den som er ensom». Noen år blir ensomhet julas vinnertema. Som i 1989, da NRK viste dokumentaren «Dønn ensom». Røde Kors hadde bestilt filmen i forbindelse med kampanjen «Vi trenger hverandre», og satte i gang en «humanitær beredskapsstyrke» med døgnvakt på telefonsentralen.

Oppstandelsen forsvant i januar. Ensomheten forsvant ikke. «Nærmere 100 000» var ifølge Aftenposten ensomme i 1998, mens «90 000 feirer jul helt alene», meldte NTB i 2000, og i år forteller VG at «112 000 nordmenn skal være alene». Ensomheten er altså mer stabil enn oppmerksomheten den får ved juletider.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer