TAUSE SAMER: «I samiske sammenhenger har det vært lite snakk om seksuell identitet og kjønnsidentitet. Fram til nå», skriver artikkelforfatteren. Foto: Anita Arntzen
TAUSE SAMER: «I samiske sammenhenger har det vært lite snakk om seksuell identitet og kjønnsidentitet. Fram til nå», skriver artikkelforfatteren. Foto: Anita ArntzenVis mer

Å være skeiv i Sápmi

Noe er i ferd med å skje. Kanskje er det en vårløsning.

Debattinnlegg

Å bryte normer er sjelden lett. Å snakke der tausheten rår er ikke enklere. I samiske sammenhenger har det vært lite snakk om seksuell identitet og kjønnsidentitet. Fram til nå.

Et uttrykk for at tausheten brytes er å finne i den nye boka Queering Sápmi. Boka handler om samer som på ulike måter bryter med ideen om hva som er «normal» kjønnsidentitet.

«Queer» betyr på norsk omtrent «skeiv». Ordet er brukt til å beskrive kjønnsidentitet eller seksuell orientering, og innebærer at du befinner deg utafor hovedstrømmen, utafor det som hovedstrømmen ser på som normalt.

De siste tiåra har kampen for homofiles rettigheter stått sentralt i Norge. Debatten har imidlertid ikke akkurat rast i de samiske samfunnene. Heller har det som er omtalt som den samiske taushetskulturen dominert hva angår kjønn og seksualitet.

En av dem som forteller sin historie i boka er Sigrid. Hun forteller blant annet om hvordan det er en tendens i samiske miljøer til ikke å snakke om ting: «Tausheten er gjennomgående», forteller hun. «Det er ikke naturlig å snakke om sex generelt her i bygda». For dem som bryter med det som er normalt, skaper dette problemer.

Tausheten er en velkjent strategi. Når det gjelder seksualiteten, henger dette for deler av det samiske samfunnet sammen med læstadianismen. Den konservative kristendommen har en tradisjon for en negativ holdning til kropp og seksualitet. Dette fører til et mangel på språk for seksualitet - og særlig seksualitet som bryter med normene for hva som er akseptabel seksualitet.

Noe er i ferd med å skje. Kanskje er det en vårløsning. Offentlig er samene og samiske temaer både mer synlig og mer anerkjent. Mari Boine spiller med kringkastingsorkesteret. TV-serien Hjerterått henter handlingen fra Indre Finnmark. Agnete fra Nesseby synger på samisk i finalen i Stjernekamp.

I tillegg skjer det noe, en mer forsiktig og langsom tining, når det gjelder kjønnsidentitet og det samiske samfunnet.

Presidenten for det svenske sametinget, Stefan Mikaelsson, er en av dem som har kommet med sin historie. Han definerer seg som skeiv, er heterofil, men bruker typisk kvinnelige attributter som neglelakk og kvinneklær. Og han har fått masse oppmerksomhet: «Det sier jo en hel del at folk er mer interessert i neglene mine enn mine politiske ambisjoner og framgang. Men det er helt fantastisk utrolig at ingenting har hendt (…). Det er som om det samiske samfunnet respekterer at deres president er skeiv».

Tausheten har fått vanskeligere kår.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook