TRO: «Jeg har verken Gud eller Allah. Jeg tror ikke på himmelen. Jeg tror på jorden. Jeg har ikke lyst på religionenes transcendens og metafysikk. Men jeg tror det moderne mennesket i det gudløse samfunn har bruk for religionenes moralsk-politiske verdier», skriver Per Fugelli (bildet) i kronikken. Foto: Adrian Øhrn Johansen
TRO: «Jeg har verken Gud eller Allah. Jeg tror ikke på himmelen. Jeg tror på jorden. Jeg har ikke lyst på religionenes transcendens og metafysikk. Men jeg tror det moderne mennesket i det gudløse samfunn har bruk for religionenes moralsk-politiske verdier», skriver Per Fugelli (bildet) i kronikken. Foto: Adrian Øhrn JohansenVis mer

Ånd i ånd gjennom Norge

Jeg ønsker meg Jesus og Muhammed som moralske stjerner i de personlige livene våre, og som politiske stjerner i samfunnet vårt.

Meninger

I kveld er det fødselsdag i landet. Vi feirer helten vår, Jesus, og synger oss er i dag en frelser født og fred over Jorden og menneske fryd deg. Vi ser på Julestjernen og takker for Ledestjernen som viser oss veien til likevekt i livet likeverd i samfunnet.

23. januar i år hadde muslimene sin julaften, Maulid al-Nabi. De feiret Muhammeds fødselsdag med fest og sang og takk for at han gir dem mening og retning i livet.

På Julaften og Maulid al-Nabi gir vi hverandre gaver, men først og fremst takker vi for de verdier Jesus og Muhammed har gitt menneskeheten:

- Størst av alt er kjærligheten

- Du skal bygge rettferdighet

- Hold fred i livet og i verden

Jeg har verken Gud eller Allah. Jeg tror ikke på himmelen. Jeg tror på jorden. Jeg har ikke lyst på religionenes transcendens og metafysikk. Men jeg tror det moderne mennesket i det gudløse samfunn har bruk for religionenes moralsk-politiske verdier.

Når gudene i betydningen verdibærerne blir borte, truer tre farer et folk:

Materialismen som forfører oss til å bygge identitet og mening med ting. Du er det du eier. Da får du aldri nok. Du løper på melkesyre mot mål du aldri når.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fare nummer to er overtro på forstanden. Teknologi og vitenskap skal gi oss den himmelen vi ikke tror på, på jorden, nå. Vi forventer 100 prosent sikkerhet, null faenskap, full lykke. Slik blir livet en kronisk skuffelse.

Den tredje mangelen-på-gud-sykdommen er jeg-dyrking. Uten moralsk arvestoff kan mennesket oppleve seg som et 1-tall. Uten idealer som pålegger mennesket ansvar for mer enn seg selv, kan flokkene våre fort gå i oppløsning. Vi blir ensomme ryttere.

Jeg ønsker meg Jesus og Muhammed inn i de personlige livene våre, som moralske stjerner og inn i samfunnet vårt, som politiske stjerner.

Hvordan kan de to mesterne veilede mennesket i Jeg-livet? Tre gaver kan vi få fra Bibelen og Koranen:

Fred og ro. Jesus og Muhammed er fred. Det er mange trøtte i Norge nå. Mange av oss vil for mye, krever for mye av oss selv og hverandre. Det olympiske motto: Høyere, raskere, sterkere har kommet inn i folkesjelen. Men Jesus og Muhammed vet at vi ikke er kloner av supermann eller superkvinne som kan være all time high - hele tiden. De er glade i mennesket som medfødt feilvare. Vi kan hvile i ufullkommenhet.

Jesus sier «Kom til meg, alle dere som bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere hvile». Koranen lover: «Hver den som tror på Gud skal verken frykte eller sørge». Jesus og Muhammed kan gi mennesket det Jon Fosse kaller «Den stilla kvardagen treng for å levast».

Selvstendighetsmot. Dere husker Maslow, han med behovspyramiden. Den høyeste menneskelige lengsel, sier Maslow, heter selvrealisering, å virkeliggjøre seg selv. For å oppnå en anelse trygghet, verdighet og lykke må mennesket stjele seg mot til å være seg selv, leve i pakt med sitt eget grunnstoff.

På ny er Muhammed og Jesus forbilder. De levde livet på sin måte, modigere, villere, tryggere enn noen andre i verden. Hvis Frank Sinatra er der oppe nå, kan de tre sitte på en sky og gynge og synge: «I did it my way».

Håp. Hva mer må bo inne i et menneske gjennom livet, helt til døden? Håp! Håp om forbedring av meg, håp om en bedre verden, håp om at noe vidunderlig skal skje.

Det er mye faenskap i livet, derfor trenger vi lys. «Den som følger meg skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys», sier Jesus med mange ekko i Koranen. Jesus og Muhammed viser at den åndsmakten som heter håp er sterkere enn atommakt og lykkepiller.

Fra Jeg-livet til vi-livet. La oss drømme om Jesus og Muhammed som politiske ledestjerner. Nei, nei Jesus var ikke med i Kristelig Folkeparti i Nasaret og Muhammed slett ikke i Fremskrittspartiet i Mekka. Men Gud og Allah bevare meg vel, de ble politikere i høyeste potens i de tusen og hundreårene som skulle komme.

Tre verdier har de to tålmodig prøvd å føre inn i politikken:

Antimaterialisme. Vi trenger disse to åndsfrendene i kampen mot samfunnsfiende nummer 1: Mammon. Vi er blitt verdens rikeste land, og har vondt av det. Vi danser rundt gullkalven og brenner ut. Vi gjør børsen til tempel og tror vi kan kjøpe lykke og salighet for penger.

Muhammed sier: «Lev enkelt, vis måtehold, vær glade». Jesus formaner: «Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon».

Toleranse. Kristendommen og islam er i økende strid. Men det vil verken Jesus eller Muhammed.

«Her er ikke jøde eller greker, slave eller fri, mann eller kvinne, dere er alle én i Jesus Kristus», sier mesteren. Muhammed stemmer i: «Alle mennesker fra Adam til nå, er like som tennene på en kam. Ingen araber står over en ikke-araber, og ingen rød står over en sort, i kraft av sin fromhet». Jesus og Muhammed går ånd i ånd gjennom landet og lærer oss å respektere hverandres hud og gud.

Rettferdighet. Vi har gull nok, olje nok, velferdsordninger nok, blåblå resept nok - men rettferdighet er den største kapital et land kan ha. Jesus og Muhammed er mer radikale enn Karl Marx og Einar Gerhardsen. Likeverd er ikke nok. Etter deg - skal du si til den andre. Det finnes bare ett menneske på jorden, roper Bibelen og Koranen i kor, og det skal ikke rangeres i friskt eller sykt, effektivt eller unyttig, vinner eller taper. Det er de fattige og utstøtte som får deres respekt og kjærlighet.

Muhammed sier: «Min kjærlighet ligger i omsorg for de fattige, så vær nær dem og jeg skal være nær dere». Jesus er enig: «Den som vil være stor blant dere, skal være alles tjener, og den som vil være den fremste blant dere, skal være alles trell».

I Norge er det mange som hisser til mistanke mot islam. Derfor er det nødvendig å legge Koranen og Bibelen ved siden av hverandre og oppdage at de inneholder samme grunnstoff.

Jesus fikk en tvilling, i ånden, 570 år seinere.