Arkeologisk spenningsjakt

Tross alle klisjeene en underholdende spenningstur ut i Egypts ørkensand.

Engelske Paul Sussmann er selv arkeolog og driver utgravninger i Egypt hvert år. Da er det vel ikke rart han legger handlingen i sin første roman til Egypt, og funderer historien på en gammel arkeologisk gral.

Slangeeksperten Tara ankommer Egypt og finner sin far død. Han etterlot en gave til henne, en del av et veggmaleri som viser veien til etterlevningene av en myteomspunnet hær, Kambyses tapte hær, en persisk armé på 50 000 mann som forsvant i ørkensanden på 500-tallet f.Kr. på vei for å ødelegge ammonernes orakel i Siwa.

Ondere, ondest

Fundert på en faktisk hendelse skildret hos Herodot, er dette sensasjonelle funnet ikke uten andre interessenter, og snart vikles Tara ufrivillig inn i jakten på den tapte hæren, sammen med et utall andre personer.

Her finnes en barsk helt, Taras tidligere elsker, som forlot henne til fordel for Kongenes dal; her er en tigger som har jevnlig kontakt med gjenferd; her er sleske diplomater og eksentriske egyptologer; her er en ond arkeolog som er så ond at det finnes ingen grenser for hvor ond han er, og som attpåtil står i ledtog med en superterrorist som finansierer sine terroraksjoner med ulovlig salg av oldsaker; og her er den redelige politimannen, som går et personlig hevntog mot terroristen.

Overraskelser

De jakter alle på Kambyses tapte hær, noen for de ufattelige rikdommene den representerer, andre for dens kulturhistoriske verdi og atter andre av reint personlige grunner. Sussmann klarer i løpet av boka også å si noe om arkitekturens verdi i seg selv, om Vestens forhold til og tilranelse av Egypts kulturarv, og forholdet til egypterne og den arabiske kulturen - hvor mye man tar og hvor lite man gir igjen.

Til tross for til dels endimensjonale karakterer og alle de obligatoriske klisjeene, har Sussmann skrevet ei bok som faktisk både er spennende og underholdende.

Det historiske materialet flettes inn som en del av historien og gir fortellingen et ekstra spenningslag, Egypts kontraster - fra byenes larm til ørkenens stillhet - er skildret med innlevelse og koloritt, og handlingen bygger seg sakte, men sikkert opp mot det forrykende klimakset. Sussmann har òg et par overraskelser på lager, for som i alle gode spenningsromaner finnes det også her mer begravet i sanden enn det som først møter øyet.