LYSER OPP: Slik skal det nye Nasjonalmuseet se ut, med «Alabasthallen» som lyser opp Oslo. Foto: MIR (illustrasjon), Statsbygg / Kleihues + Schuwerk
LYSER OPP: Slik skal det nye Nasjonalmuseet se ut, med «Alabasthallen» som lyser opp Oslo. Foto: MIR (illustrasjon), Statsbygg / Kleihues + SchuwerkVis mer

Nasjonalmuseet

Arkitekten raser mot Statsbygg: - Vi er ikke prostituerte, vi er arkitekter

Arkitekt Klaus Schuwerk ønsker å trekke seg fra prosjektet med Nasjonalmuseet.

- Dette er et mareritt. Jeg skulle ønske jeg aldri hadde vært med i denne arkitektkonkurransen.

Det sier arkitekt Klaus Schuwerk fra arkitektkontoret Kleihues + Schuwerk på telefon fra Napoli.

Han er arkitekten bak det nye Nasjonalmuseet ved Vestbanen i Oslo. Sommeren 2019 skal bygget være innflyttingsklart, og det skal åpne dørene for publikum i 2020.

Med en kostnadsramme på 5,8 milliarder kroner blir Nasjonalmuseet det dyreste kulturbygget i Norge noensinne.

- Umenneskelig situasjon

Men i fjor sommer startet trøbbelet. Da sprakk en testversjon av det keramiske glasset som skulle brukes i glassfasaden på den enorme «Alabasthallen», som er selve signaturen på bygget.

Monteringen av glasset på Alabasthallen skulle opprinnelig startet i januar, for åtte måneder siden.

Men fortsatt vet ikke byggherren Statsbygg hvilket glass som skal brukes. Og nå har striden mellom byggherren og arkitekten nådd nye høyder:

Arkitekt Klaus Schuwerk sier at han vil trekke seg fra hele prosjektet, men at han ikke kan gjøre det, på grunn av juridiske forpliktelser og mulig erstatningsansvar.

ARKITEKTEN: Klaus Schuwerk under et Oslo-besøk i mars. Foto: Hans-Arne Vedlog / Dagbladet
ARKITEKTEN: Klaus Schuwerk under et Oslo-besøk i mars. Foto: Hans-Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

- Jeg har forsøkt å trekke meg. Hvis de sier meg opp, sier jeg tusen takk, det ville vært den beste dagen i livet mitt. Dette er en umenneskelig situasjon, uten noen verdighet, sier han.

Schuwerk mener at det er teknisk mulig å bruke det keramiske glasset, men med modifikasjoner.

Mens Steinar Støre, prosjektdirektør i Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum i Statsbygg, sier at en slik løsning vil koste nærmere hundre millioner kroner ekstra, og at det heller ikke er noen garantier for at glasset vil holde over tid.

FORBLØFFER: Gebelein-mannen er en av de mest besøkte mumiene på British Museum og har vært stilt ut i over 100 år. Selve mumien er over 5000 år gammel og ble gravd fram for 100 år siden i den egyptiske byen Gebelein, som er omlag fire mil sør for Luxor. Nå har forskerne tatt bilder med infrarødt kamera og avslørt mumiens hemmelighet. På overarmen... Vis mer

- Dårlig prosjektledelse

Forrige uke ble tre glassprøver montert på Nasjonalmuseet. De var ikke gjennomskinnelige nok. Nå bestilles flere prøver av såkalt industrielt glass fra entreprenøren i Tyskland. Men ingen av de nye glassprøvene er med keramisk glass.

- Problemet er at det bare blir en hvit glassboks, sier Schuwerk.

- Det har ingenting å gjøre med slik Alabasthallen skulle se ut. Norske skattebetalere betaler 90 millioner kroner for en skikkelig dårlig løsning. Det er dårlig prosjektledelse.

- Du bestiller en Mercedes, men får en Fiat. Prosjektlederen sier at «vi har holdt oss til budsjettet», men det er ikke det som er poenget. De burde sagt at «vi har rotet det til», sier Schuwerk.

- Men blir ikke løsningen med keramisk glass for dyr?

- At det er dyrt, er bare et resultat av dårlig prosjektledelse, sier Schuwerk.

Vil møte kulturministeren

Schuwerk reagerer også kraftig på at Statsbygg og Nasjonalmuseet nå omtaler hallen som «glasshallen» og ikke «Alabasthallen».

- Til og med navnet høres billig ut. Og alt dette gjør de uten å prate med oss.

- Det er Statsbygg som er byggherre og betaler for at dere gjør jobben?

- Jo, men dette handler om opphavsrett. Bare fordi en kunde betaler oss, betyr det ikke at du er tvunget til å gjøre noe mot din samvittighet. Vi er ikke prostituerte, vi er arkitekter, sier Schuwerk.

Han har bedt om et møte med kulturminister Trine Skei Grande (V).

- Jeg vil gjøre det klart for henne at dette er en katastrofe. Når det vil bli noen virkelig dårlige løsninger, mener jeg at det er min plikt å informere kulturministeren. Da er det hennes valg å si at «Vi bryr oss ikke om kvalitet eller arkitektur», sier Schuwerk.

Avviser dårlig prosjektledelse

Steinar Støre, prosjektdirektør i Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum i Statsbygg, benekter at glasstrøbbelet stammer fra «dårlig prosjektledelse,» slik Schuwerk hevder.

- Vi har et klart mandat, som sier at vi har tre prosjektmål i prioritert rekkefølge, kostnad, kvalitet og tid. Vi må prioritere kostnad foran kvalitet, hvis det er motstridende. Men det er ikke det som har skapt denne situasjonen. Det produktet arkitekten ønsker, sprakk under testing i fjor sommer. Da må vi finne et annet produkt, sier Støre.

- Det virker som om han ønsker det keramiske glasset, selv om det sprekker, og da mener jeg det ikke er dårlig prosjektledelse å styre unna. Han har satt oss i en situasjon der vi ikke har noe valg. Vi må velge noe som varer, sier Støre.

Han synes det er synd at Schuwerk nå ønsker å trekke seg fra hele prosjektet.

Avkrefter forsinkelser

- Det må jeg bare beklage, men jeg er glad for at han ikke trekker seg. Jeg forutsetter at han jobber sammen med oss og gjør prosjektet best mulig innenfor rammene vi har.

- Hvordan opplever du samarbeidet?

- Det er krevende, men det er ikke første gang vi har hatt en krevende situasjon mellom arkitekt og byggherre. Det er jobben vår i ethvert prosjekt, sånn sett er det ikke overraskende, men det kanskje mer enn vi er vant til.

DEKKET AV PLAST: Steinar Støre i Statsbygg (til venstre), sammen med arkitekt Arnstein Sande og Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo inne i Alabasthallen i midten av juni. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
DEKKET AV PLAST: Steinar Støre i Statsbygg (til venstre), sammen med arkitekt Arnstein Sande og Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo inne i Alabasthallen i midten av juni. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Går samarbeidssituasjonen ut over bygget?

- Nei. Vi får ikke det glasset vi ønsket, men vi får et annet, og gir oss ikke før det er fint nok, sier Støre.

Han hevder at glasstrøbbelet ikke gjør at Nasjonalmuseet må flytte inn senere, til tross for at glasset skulle vært montert for åtte måneder siden.

- Risikoen øker jo, og vi synes ikke det er hyggelig, men planen viser at vi fortsatt skal klare planlagt overlevering sommeren 2019 til Nasjonalmuseet, sier Støre.

Kulturministeren takker nei

Kulturminister Trine Skei Grande vil ikke møte arkitekt Klaus Schuwerk om saken, ifølge kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz i Kulturdepartementet.

- Det er ikke naturlig for Kulturdepartementet å ha en egen dialog med arkitekten om dette spørsmålet. Dette håndterer Statsbygg som byggherre på en god måte, skriver Gjørtz i en e-post til Dagbladet.

- Statsbygg arbeider for å finne en god løsning for det ytterste glasslaget for museets store utstillingsrom, innenfor de kravene vi har satt til kvalitet og økonomi. Når pågående testing er ferdigstilt, vil Statsbygg presentere sin vurdering og anbefaling i den ordinære dialogen med Kulturdepartementet om styringen av prosjektet, sier hun.