FARGEKLATT: EMP-museet i Seattle, bestilt av Microsoftgründer Paul Allen og tegnet av Frank Gehry, blir også trukket fram som et mislykket «starchitect»-bygg av Wytold Rybczynski. Foto: Cacophony.
FARGEKLATT: EMP-museet i Seattle, bestilt av Microsoftgründer Paul Allen og tegnet av Frank Gehry, blir også trukket fram som et mislykket «starchitect»-bygg av Wytold Rybczynski. Foto: Cacophony.Vis mer

Arkitekten som merkevare

Hva er arkitekturens største problem - de spektakulære signalbyggene eller alle de pregløse klossene som omgir stjernearkitektenes krumspring?

Meninger
Har du allerede abonnement?   Logg inn

ARKITEKTUR: En velkjent, men alltid engasjerende arkitekturdebatt har blusset opp i USA i løpet av sommeren. Det startet med at professor emeritus Wytold Rybczynski hamret løs på «the starchitects» for den skadelige virkningen deres iøynefallende signalbygg har på verdens bymiljø. Rybczynski var lenge en lesverdig kritiker i Slate (2004-10) og har skrevet en rekke bøker, seinest «How Architecture Works: A Humanist?s Toolkit» (2013).

I et innlegg i The New York Times beskylder han de verdensvante stjernene for manglende «stedsans»: De hyres inn av politikere og rikfolk som ønsker å vise hvor sofistikerte og verdensvante de er i sin arkitektoniske smak, men disse globalt arbeidende superarkitektene bryr seg lite om konteksten deres bygg plasseres i, den urbane helheten de skal være en del av. «Arkitektur er en sosial, ikke en personlig kunst,» skriver han. Den speiler et samfunn og dets verdier og er ikke et medium for individuelle uttrykk. Det er derfor et problem at den rådende trenden «is one of franchises, particularly those of the globe-trotters: Renzo, Rem, Zaha and Frank.» [bilde= 1, right]

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.(*Ukepris er 55 kr/uke)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn