Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Arthur Miller gjør suksess

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): Femti år etter urpremieren er Arthur Millers «En handelsreisendes død» vinterens store suksess på Broadway. Foreløpig er det forhåndssolgt billetter til forestillingen for nesten 26 millioner kroner. Det er ikke bare musikalene som trekker folk i New York.

  • Køene er enorme foran billettlukene på Time Square hver eneste dag. Der kan man være så heldig å skaffe seg en bortkommen billett til en av de mange utsolgte teaterforestillingene. Og dagsprisen er langt under det man betaler når man bestiller på forhånd. En teaterbillett kan koste så mye som 100 dollar - nesten 800 kroner.
  • Det virker likevel ikke som de høye prisene skremmer teaterelskerne i New York. Teaterfolket derimot vet at konkurransen er hard. Det skal ikke gå mange dager med glisne benkerader før forestillingene tas av plakaten. Den sterkestes rett gjelder så absolutt både on og off Broadway.
  • Bare denne våren kommer 14 nye forestillinger opp, og man venter 12 millioner publikummere, kan USA Today melde. Det vil være publikumsrekord i New York, og vitner om en blomstrende vår både for teatrene og teaterelskerne.

Inntektene vil ligge rundt 4,5 milliarder kroner, og teaterinteressen er økt med en halv million mennesker.

  • Brian Dennehy som Willy Loman i «En handelsreisendes død», Nicole Kidman i den nylig avsluttede suksessen «The Blue Room», Judy Dench i «Amy's View» og Kevin Spacey i «The Iceman Cometh», gir ikke bare skuespillerkunst av klasse til forestillingene. De har navn det snakkes om. Og det som først og fremst gir billettene bein å gå på, er «snakket». Det gjør forestillingene konkurransedyktige.

Andre mener at mengden godt teater som frambys i byen, er så stort at interessen stimuleres. I tillegg har man en enorm strøm av turister fra ut- og innland som har Time Square og andre teatergater som hovedmål.

  • Trikset er å gjøre en forestilling til en suksess allerede før premieren. Fylle opp salen med et begeistret publikum på prøveforestillinger. Og så gruppeselge hele rader de første ukene etter premieren. Slik finner teatret sitt publikum. Og slik kan man sikre seg de vidunderligste opplevelser allerede før «snakket» begynner.
  • Og Brian Dennehys helamerikanske Willy Loman er en opplevelse i byen som inspirerte til Arthur Millers tragedie om den amerikanske livs-løgnen.