KAUTOKEINO KIRKE: Jeg var selv tilfeldigvis til stede på menighetsrådsmøtet i Kautokeino da søknaden om å holde konsert ble behandlet. Det var ikke snakk om noen liste, skriver kronikkforfatteren. Foto: VojtechVlk / Shutterstock / NTB scanpix.
KAUTOKEINO KIRKE: Jeg var selv tilfeldigvis til stede på menighetsrådsmøtet i Kautokeino da søknaden om å holde konsert ble behandlet. Det var ikke snakk om noen liste, skriver kronikkforfatteren. Foto: VojtechVlk / Shutterstock / NTB scanpix.Vis mer

Debatt: Maria Arredondo i Kautokeino

Artister som markedsfører seg som «personlig kristne», bør ha forståelse for andre kristne

Flere medier har hatt oppslag om at ekteparet Maria Arredondo og Torstein Sødal har møtt motstand da de ville holde konsert i Kautokeino.

Meninger
Egil Lønmo, prost i Indre Finnmark.
Egil Lønmo, prost i Indre Finnmark. Vis mer

Det blir påstått at menighetsrådet satte opp en liste med betingelser eller forbud.

Det stemmer ikke. Jeg var selv tilfeldigvis til stede på menighetsrådsmøtet i Kautokeino da søknaden om å holde konsert ble behandlet. Det var ikke snakk om noen liste.

Den norske versjonen av vedtaket i menighetsrådet lyder slik:

«Menighetsrådet i Kautokeino ønsker Arredondo/Sødal og Dimitri Joavku velkommen til Kautokeino kirke den 29. september 2016 under forutsetning av at Hovedøen byttes ut fra repertoaret.»

På bloggen til Maria Arredondo – «Cirkus Arredondo» - er dette blitt til: «Dere må ta bort «Hovedøen» – den er ukristelig!»

I søknaden fra Arredondo/Sødal ble det understreket at de var «personlig kristne». Akkurat dette tror jeg ikke gjorde så stort inntrykk på menighetsrådet. Jeg har erfart at det sørnorske begrepet «personlig kristen» er ukjent for mange som er aktive i samisk kirkeliv. Menighetsrådet var mer interessert i hva disse «personlig kristne» ville synge. Da man så på programmet for konserten, ble man enige om at «Hovedøen» ikke var passende i Kautokeino kirke. Med det hadde man ikke sagt noe om at den var upassende andre steder.

Jeg for min del synes at artister som vil selge inn en kommersiell konsert til kirken ved å markedsføre seg som «personlig kristne», bør ha forståelse for at andre kristne – for eksempel i Kautokeino menighetsråd – kan ha begrunnede meninger om hva som passer seg i deres kirke.

Man kan jo spørre seg hvorfor sangere og musikere gjerne vil opptre i kirker når det finnes andre lokaler. Er det bare fordi det ofte er god klang i kirker, eller har man en følelse av at det er «noe ekstra» ved en kirke, og at dette «noe» gjør at konserten blir mer opphøyet eller annerledes? Da burde det ikke overraske at menighetsrådet tar ansvar for at dette «noe» blir ivaretatt og setter noen rammer for hva som skal foregå i kirken.

Noen dager etter konserten kom Kautokeino kirke i nyhetene. En 350 år gammel hodeskalle ble gravlagt, og det naturlige var å bruke nettopp kirken med sitt «noe» til den verdige seremonien, der blant annet sametingspresidenten deltok.

I Karasjok kirke kvelden før konserten i Kautokeino ble vi som var til stede gjentatte ganger oppfordret til – eller mast på – å plystre. Det ble ikke noe stort plystrekor. Det var tydelig at ikke alle følte seg vel med å skulle bli tvunget til å plystre i kirken.

Etter dette rådet lederen i koret, Dimitri Joavku, – ifølge dagbladet.no – artistene til ikke å gjenta dette i Kautokeino kirke. Hun var lært opp til at det ikke passet seg å plystre i kirken, men hun presiserte at hun ikke mente det var synd. På bloggen «Cirkus Arredondo» er dette blitt til «Dere påkaller djevelen». Ja, det er blitt tittel på hele blogginnlegget.

For øvrig ble det i Karasjok sagt at plystringen bare forekom i «Hovedøen», som uansett ikke skulle synges i Kautokeino. Så det var ikke snakk om å måtte gjøre forandringer i programmet på kort tid.

Jeg snakket også med de tre artistene etter konserten, og sa noe om kulturforskjeller, ikke minst når det gjelder kirkeliv. Jeg nevnte også at i et par hundre år har folk utenfra kommet og fortalt samer hva de skulle si og mene og gjøre.

Og nå kommer en sanger fra Sørlandet, og etter én dag i Indre Finnmark – eller som det ble sagt i Karasjok kirke: «I dag har hun sett sitt første reinsdyr» - vet hun hva som er best for folket i Kautokeino.


Lik Dagbladet Meninger på Facebook