Debatt: Samferdsel i Bergen

Arven etter Bergen Høyre blir tung å bære

Dagens finansieringsproblemer for bybanen er en direkte konsekvens av partiets beslutninger i deres byrådsperiode. Nå er mange lei av de evige problemene med å betale for infrastruktur i Bergen.

KAOS: Vingling, omkamper, nye trasévalg og stadige forsøk på trenering av infrastruktur. Arven etter 12 år med Bergen Høyres kaosregime blir tung å bære uansett hvem som vinner årets valg, skriver innsenderen. Her kjører aksjonsgruppen «Nok er nok» mot Bergen sentrum i bompenge-protest i april i år. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
KAOS: Vingling, omkamper, nye trasévalg og stadige forsøk på trenering av infrastruktur. Arven etter 12 år med Bergen Høyres kaosregime blir tung å bære uansett hvem som vinner årets valg, skriver innsenderen. Her kjører aksjonsgruppen «Nok er nok» mot Bergen sentrum i bompenge-protest i april i år. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer
Meninger

I 2014 bestemte det daværende Høyre-byrådet i Bergen å utsette bygging av bybanen til Åsane – en linje som vil avhjelpe en uholdbar trafikksituasjon i sentrum, Ytre Sandviken og i Åsane. Siden Høyre-byrådet ikke klarte å bli enig med seg selv om trasévalg, gikk man til den lettvinte løsningen med å utsette Åsane og framskynde bygging vestover til Fyllingsdalen.

Bybanelinjen til Åsane er avgjørende viktig for at Bergen skal kunne vokse på en bærekraftig måte. Det er ikke plass til flere busser i sentrum. Ytre Sandviken er et trafikkaos uten like. Store deler av Åsane likeså. Åsanebanen sikrer en gjennomgående bybanelinje fra Flesland i sør til Vågsbotn i nord, som gjør at kapasiteten på hele linjen kan dobles. Alle som står som sild i tønne på bybanen i dag, vet at det trengs.

Arven fra det forrige Høyre-byrådet i Bergen er altså ikke bare skoleforfall og stram kommuneøkonomi. Dagens finansieringsproblemer for bybanen er en direkte konsekvens av Bergen Høyres beslutninger i deres byrådsperiode. Nå i 2019 burde vi ha vært i gang med bygging av bybane til Åsane. Da kunne vi sett en ende på evige køproblemer, trafikkstøy i Ytre Sandviken og Åsane ville vært klar for ny utvikling.

Dersom vi hadde vært i gang med bybanebygging til Åsane og fått problemer med å finansiere de store kollektivprosjektene, kunne vi vurdert å utsette banen til Fyllingsdalen. Banen vestover blir et fantastisk tilskudd til byen vår, som åpner for byutvikling, sykkelveier og renere luft i Bergensdalen. Men, bybanen til Fyllingsdalen er langt fra like viktig for byens framtid som banen nordover til Åsane.

Dermed er vi nå i en situasjon der bygging av bybane til Fyllingsdalen er i full gang, og oppstart av Åsane-utbyggingen er planlagt til 2024, hvis ikke Høyre nok en gang saboterer Ytre Sandviken og Åsanes behov for ny infrastruktur. Åsane-banen kan rett og slett ikke utsettes. Løsningen på dagens finansieringsproblemer finnes på Stortinget, hvis Høyre vil.

Statlige myndigheter ga altfor små bidrag til de første byggetrinnene av bybanen. For dette bærer flere partier et stort ansvar – Arbeiderpartiet inkludert. I stortingsvalget 2013 gikk både Ap og Høyre til valg på å rette opp gamle synder, og sørge for 50 prosent statlig finansiering av Bybanen. Erna Solberg leverte på dette løftet i 2019, seks år seinere.

Da Arbeiderpartiet i 2015 overtok byrådskontorene fra et kaosrammet Høyre, oppdaget vi raskt at bybanen var kraftig underfinansiert, også med 50 prosent statlig bidrag. Ap gikk derfor til valg i 2017 på å øke det statlige bidraget til 70 prosent. Alle vet hvordan det valget endte. Høyre gikk seirende ut, og feiret i desember 2017 med å stemme nei da Ap og SV foreslo i Stortinget å gi 70 prosent statlig bidrag til de store kollektivprosjektene i Bergen. 70 prosent statlig finansiering kunne gitt oss 3 milliarder kroner i mindre bompenger.

Vingling, omkamper, nye trasévalg og stadige forsøk på trenering av infrastruktur i Sandviken og i Åsane er Høyres gjennomgangsmelodi i Bergenspolitikken de seinere åra. Arven etter Bergen Høyres kaosregime fra 2003 til 2015 blir tung å bære uansett hvem som vinner årets lokalvalg.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.