DEBATT

Debatt: Samferdsel i Bergen

Arven etter Bergen Høyre blir tung å bære

Dagens finansieringsproblemer for bybanen er en direkte konsekvens av partiets beslutninger i deres byrådsperiode. Nå er mange lei av de evige problemene med å betale for infrastruktur i Bergen.

KAOS: Vingling, omkamper, nye trasévalg og stadige forsøk på trenering av infrastruktur. Arven etter 12 år med Bergen Høyres kaosregime blir tung å bære uansett hvem som vinner årets valg, skriver innsenderen. Her kjører aksjonsgruppen «Nok er nok» mot Bergen sentrum i bompenge-protest i april i år. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
KAOS: Vingling, omkamper, nye trasévalg og stadige forsøk på trenering av infrastruktur. Arven etter 12 år med Bergen Høyres kaosregime blir tung å bære uansett hvem som vinner årets valg, skriver innsenderen. Her kjører aksjonsgruppen «Nok er nok» mot Bergen sentrum i bompenge-protest i april i år. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I 2014 bestemte det daværende Høyre-byrådet i Bergen å utsette bygging av bybanen til Åsane – en linje som vil avhjelpe en uholdbar trafikksituasjon i sentrum, Ytre Sandviken og i Åsane. Siden Høyre-byrådet ikke klarte å bli enig med seg selv om trasévalg, gikk man til den lettvinte løsningen med å utsette Åsane og framskynde bygging vestover til Fyllingsdalen.

Bybanelinjen til Åsane er avgjørende viktig for at Bergen skal kunne vokse på en bærekraftig måte. Det er ikke plass til flere busser i sentrum. Ytre Sandviken er et trafikkaos uten like. Store deler av Åsane likeså. Åsanebanen sikrer en gjennomgående bybanelinje fra Flesland i sør til Vågsbotn i nord, som gjør at kapasiteten på hele linjen kan dobles. Alle som står som sild i tønne på bybanen i dag, vet at det trengs.

Arven fra det forrige Høyre-byrådet i Bergen er altså ikke bare skoleforfall og stram kommuneøkonomi. Dagens finansieringsproblemer for bybanen er en direkte konsekvens av Bergen Høyres beslutninger i deres byrådsperiode. Nå i 2019 burde vi ha vært i gang med bygging av bybane til Åsane. Da kunne vi sett en ende på evige køproblemer, trafikkstøy i Ytre Sandviken og Åsane ville vært klar for ny utvikling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer