Arven etter Førde

Når skal NRK innse at nettet er det nye TV?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Høstens to Einar Førde-biografier er samstemte i synet på ham som en strategisk sterk kringkastingssjef. Førde sikret NRKs markedsposisjon og lisensgrunnlag, og styrte moderniseringsprosessen i det gamle statsmonopolet med den politiske ringrevenes sikre, om ikke alltid like følsomme, hånd.

MEN NETTET, det kan ikke Einar Førde ha skjønt stort av. Under hans ledelse begynte ti år med grov undervurdering av betydningen internett skulle få i mediesamfunnet og for NRK. Førde ble kjent for slagordet «Einar i tre kanalar» etter lanseringen av den nye kanalmodellen for radio, men under Førde ble NRK også «Einar i ein kanal for lite».

NRK har riktig nok vært på nett siden 1996, men satsingen har helt siden begynnelsen vært preget av underfinansering, underbemanning og strategiske feilgrep. Mens en ledende almenkringkaster som BBC tidlig forsto at det var avgjørende viktig å bli en helt dominerende aktør på nettet, kan det virke som om NRK-folket mest har sett nettet som en sekundær markedsføringskanal for det rikskringkastingen «egentlig» skal holde på med: Radio og TV.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer