Arvesølv hos knug og knekt

Arvesølv var et ord som sto i sentrum denne TV-kvelden, både som realitet og metafor.

I en ny svensk dokumentarserie på TV2, «Slottet», dreide det seg om arvesølv i ordets egentlige og virkelige betydning. Her ble vi tatt med inn på Stockholms slott og til en nasjonaldagsbuffet i Bernadotte-biblioteket, der arvesølvet i form av eldgammelt servise og sølvbestikk glinset fra TV-skjermen.

Morsom idé

«Slottet» er laget av TV4 og selskapet Moderna Tider og viser hva som skjer bak kulissene på Det kongelige slott i Stockholm. Ideen er morsom, og det ble et artig program der oldfruer, lakeier, hoff-furerer og slottsvakter ble fulgt i forberedelsene til den tradisjonsrike buffeten. Det kan ikke helt kalles reality-TV, men det ble filmet og fortalt på en måte som både gjorde oss kjente med ukjente bakmenn, og som tok oss med inn i en virkelighet vi bare ser den glansede forsiden av i ukebladsreportasjene fra slottsmiddagene.

Én ting vi også la merke til, var at Carl Gustaf og Silvia åpner dørene inn til slottet for vanlige folk på nasjonaldagen, eller svenska flaggans dag som den heter. Forslaget om å gjøre det samme i Drammensveien 1 har allerede vært oppe. Harald og Sonja bør sørge for at det virkelig gjennomføres i det nyoppussede Slottet i det norske «folkemonarkiet».

Teflon-Jens

«Arvesølv» var et ord som også gikk igjen hos Knut Olsen i «Redaksjon 21». Men da mest som metafor i debatten om delprivatisering av Statoil. Foranledningen var regjeringens nederlag i Arbeiderpartiets sentralstyre, der det ble vedtatt å «utsette» delprivatiseringsforslaget til høsten.

Statsminister Jens Stoltenberg stilte med tjukt teflonbelegg hos Knut Olsen, og ble dessverre aldri gitt anledning til å gi oss en skikkelig forklaring på hvorfor det er så viktig at andre får kjøpe seg inn i Statoil.

Fraværende

Også i bolken om bråket i musikkbransjen var Knut Olsen litt fraværende. GramArt-koryfé Øivind Myhrvold ble aldri spurt om beløpet på trekvart million kroner gikk i lomma til hans sønn i Hellas, slik kritikerne hans påstår, eller om de ble brukt til norske musikkartisters beste. «Pompøs småskurk» ble Myhrvold kalt av Ole Paus i den innledende reportasjen, og dermed var en frisk debatt i gang. Kanskje den også egentlig handler om arvesølv som er blitt «delprivatisert»?