Aschehoug svarer: Conradi Andersen i posthylla

Unn Conradi Andersen har ikke lest Aschehougs kataloger godt nok, skriver sjefen for Aschehougs skjønnlitterære avdeling.

PÅ GRUNNLAG AV de ti bøkene Unn Conradi Andersen mottar i posthylla hver dag trekker hun slutningen at det er rekrutteringskrise i Aschehoug. Altså er det derfor vi starter forfatterskole.

Av en kulturjournalist i en av landets største aviser, kunne en forlange at hun leste Aschehougs kataloger bedre. Da ville Conradi Andersen se at Aschehoug ved siden av Carl Frode Tiller har noen unge forfattere til. Vi kunne nevne Sigmund Jensen, Bjarte Breiteig, Aasne Linnestå, Kristin Valla, Ingrid Storholmen, Roger Fuglestad, Merethe Lindstrøm, Håvard Syvertsen, Endre Lund Eriksen og Harald Rosenløw Eeg.

Siden spenningssjangeren er nevnt kunne vi minne om Jo Nesbø, Unni Lindell og Tom Kristensen. Vi kunne også legge til at Thure Erik Lund og Inger Elisabeth Hansen kommer med to bøker hver i år, men de har kanskje gått ut på dato? For en tid tilbake hadde Dagbladet et oppslag der de påstod at det var en forgubbing blant Gyldendals forfattere. Forfattere skal være unge for å interessere. Samtidig påstår Conradi Andersen at det tar 10-15 år å bygge et forfatterskap. Skal vi trekke den konsekvensen at vi starter en forfatterskole for 10-åringer?

Vi forsøker oss med en forfatterskole for å få flere gode, gamle eller unge, forfattere til forlaget. Det er ikke alderen det kommer an på, men kvaliteten. Slik er det også med kulturjournalistikken. Conradi Andersen hevder at Aschehoug lener seg på fordums storheter som Gyldendalforfatterne Amalie Skram og Jonas Lie (mener hun kanskje Aksel Sandemose og Sigrid Undset?)

DEN SOM BOMMER på fortida bommer også på samtida.