Aske sender mobil-tallene til himmels

Forrige ukes vulkanaskeskyer førte til rekordvekst i lesing av aviser på mobil.

|||(Dagbladet.no): Tallene fra TNS Mobile, som er TNS Gallups offisielle målinger av de mobile nettstedene, viser en vekst i lesere på mellom 16 og 32 prosent. Dagbladet øker mest både i prosent og i antall lesere.

- Dette viser at mobilen blir et stadig viktigere medium for folk når det skjer viktige nyhetshendselser, sier Erik Saastad, som er mobilansvarlig i Dagbladet.no.

- Store nyheter
I uke 14 hadde Dagbladet mobil 147.000 lesere, mens de økte til 197.000 i uke 15. En vekst på hele 32 prosent. VG mobil, som er det klart største mobile nettstedet, var de som fikk lavest relativ vekst med 16 prosent. VG økte likevel med 48 000 lesere, nesten like mange som Dagbladet.

- Denne utviklingen har vel en sammenheng med askesituasjonen, at folk er opptatt av å sjekke nyhetsbildet, sier Morten Jacobsen, mobilansvarlig i VG.

Som med andre nye medier, drives utviklingen av store nyhetshendelser.

- Vi ser det samme som vi gjorde med kombinasjonen av vinter-OL og vinterferie tidligere i år. Det stabiliserer seg alltid på et høyere nivå etter slike store hendelser. Dette er positive drivere som introduserer brukere som er nye for plattformen, sier Jacobsen.

- Nærmer man seg et tak på mobilbruk siden dere ikke klarer å følge Dagbladets vekstrate?

- Nei, jeg tror ikke det ligger noe tak. Vi vokste med 121 prosent i 2009, noe som var en dobbelt så bratt vekstrate som Dagbladet. Så langt i 2010 er vekstraten vår enda høyere og det følger trenden i markedet.

Dagbladet vinneren
Dagbladet var likevel den store mobilvinneren forrige uke, som er uka med sterkest vekst i mobilbruk noen sinne.

-  Dette viser at vår langsiktige jobbing med mobil gir resultater. Vi har sett før at vi opplever større vekst enn konkurrenter i perioder der folk blir mer avhengige av mobile nyheter, sier Saastad, mobilansvarlig i Dagbladet.

På nett økte både Dagbladet.no og VG Nett med omlag seks prosent sist uke.

TNS Gallups mobilstatistikk

GODT LEST: Dagbladet.no's mobilutgave. 
Foto: Nina Hansen/Dagbladet
GODT LEST: Dagbladet.no's mobilutgave. Foto: Nina Hansen/Dagbladet Vis mer