TERNINGKAST TRE: Uten det interaktive elementet er «Assassin’s Creed»-fortellingen generisk og uinteressant, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST TRE: Uten det interaktive elementet er «Assassin’s Creed»-fortellingen generisk og uinteressant, skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

Anmeldelse: «Assassin’s Creed»

«Assassin's Creed» er mer meningsløs enn dårlig

Den hypede spilladaptasjonen har blitt en film verken spillere, spillutviklere eller kinopublikummet har bruk for.

FILM: Det finnes få bedre illustrasjoner på dagens filmklima enn Justin Kurzels karriere, som strekker seg fra debuten «Snowtown» i 2011 via en stemningsfull filmatisering av «Macbeth» (2015) og fram til den premiereklare «Assassin’s Creed». For hva er vel mer talende for filmens plass i det kulturelle landskapet på 10-tallet enn en talentfull regissørs vei fra kritikerrost lavbudsjettsfilm til et av historiens viktigste skuespill til en av samtidens mest innbringende spillfranchiser?

Assassin's Creed

3 1 6

Science fiction, action

Justin Kurzel

Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Charlotte Rampling m.fl.

6. januar 2017

Assassin's Creed

«Reklame på blockbusterbudsjett.»

Bakgrunnsstøy
Veien fra «Macbeth»s blodige slag og skjebnesvangre intriger til «Assassin’s Creed»s actionfylte tidsreiser og skjulte kamp mellom de fri-vilje-utslettende Tempelridderne og den frihetselskende snikmordersekten kjent som Assassinerne er både lang og kort. Fra «Macbeth» har Kurzel tatt med seg hovedrolleinnehaverne Michael Fassbender og Marion Cotillard, men skuffende lite av den trykkende atmosfæren og så å si ingen av de minneverdige bildene.

Det er i det hele tatt bemerkelsesverdig lite å feste seg ved i «Assassin’s Creed», hvis blanding av generisk science fiction og kreativ religionshistorie glir over lerretet som filmekvivalenten av bakgrunnsmusikk. For uansett hvor mye tid og penger som er lagt ned i produksjonen, framstår den ikke så mye som en helaftens spillefilm som noe som er ment å motivere publikum til å tilbringe et tosifret antall timer med en spillkontroll i nevene.

Med andre ord er problemet det samme som i så mange andre spilladaptasjoner, nemlig at «Assassin’s Creed»-universet er bygget opp rundt et vakuum spillerne er ment å fylle med sin egen aktivitet, og at historiens appell forsvinner når dette interaktive elementet fjernes.

Resultatet minner om en piratversjon av «Hunger Games», minus såpeoperaelementene, de store følelsene, og den karismatiske hovedpersonen. Spillselskapet Ubisoft har vært åpenhjertige om at hovedmålet med filmatiseringen er å tiltrekke seg nye spillere. Altså har ikke Kurzel og medprodusent Fassbender bare laget en spillefilm ingen egentlig har bruk for, de har etter alt å dømme også laget årets dyreste og mest ineffektive reklamefilm.