Astronomi og Fabre tanker

Var «Newton» i går krevende, var portrettprogrammet om Luciano Fabre på NRK2 en utfordring.

«Newton» heter et program Isaac Newton sikkert ville sett på med stor undring. For Isaac Newton var minst like mye et produkt av den middelalderen han kom ut av, som en talsmann for den moderne tid. Så brukte da Newton mer tid i sitt liv på alkymistiske forsøk på å lage gull enn på teorier om tyngdekraften, og de vitenskapsmenn som har prøvd å lese hans originalskrifter, skal visstnok gå nokså fremmedgjort hjem.

Hele spekteret

Slik er det ikke med «Newton». Der står beskrivelsene trygt på naturvitenskapelig grunn, og likevel kan tv-seere stadig finne gull. I går besøkte «Newton» verdensrommet, og brukte datagrafikkens muligheter til å demonstrere alt fra supernovaer, via røde kjempestjerner til hvite dvergstjerner, pulsarer og svarte hull. Vi fikk illustrert hva man ser med forskjellige deler av strålingsspekteret fra det infrarøde via røntgen til det ultrafiolette. Instruktivt fortalt for unge, men på et nivå som også krever litt.

Krevende

Var «Newton» i går krevende, var portrettprogrammet om Luciano Fabre på NRK2 en utfordring. Her burde man ha lest sine filosofer, kjenne sin kunsthistorie og helst være stø i italiensk for å få fullt utbytte. På oss som måtte slite mer med å henge med, dryppet det mer perifere gullkorn ned. Et liv som kunstner betyr at man tar lett på enkelte ting, mens man tar andre ting mer alvorlig, forklarte skulptør Fabre, uten å føle behov for å bli konkret. «Vi tildekker det som har kostet arbeid, så det ikke blir borte,» er også et typisk Fabre-utsagn. Fabres prosjekt har vært å søke en konsekvent selvmotsigelse, sa en kurator som også sammenliknet en utstillingskurators jobb med «en dirigent som prøver å få til en statisk jamsession». Ikke verst som selvmotsigelse, det heller.

Kameraet smøg seg rundt Fabre og hans verk, ga bare ertende smakebiter på samme måte som programmet aldri forklarte hele Fabre. Kvaliteten på produksjonen reddet den fra total utilgjengelighet - det ligger også en fascinasjon i det å måtte famle etter en forståelse. Men som Fabre fortrøstningsfullt har sagt: «Tilskueren er konge. Arbeidet er klovn.» Kanskje det.

Ellers var det interessant å se den amerikanske utgaven av den opprinnelig helnorske krimfarsen «Hodet over vannet», med stjerner som Harvey Keitel og Cameron Diaz - og oppdage at originalen likevel var klart best.