OM METOO OG FILMBRANSJEN: - Det må spesifikk handling til, ikke moralprekener og generaliseringer, sier Cate Blanchett om #metoo. Foto: Canio Romaniello / Rex / Shutterstock / Scanpix
OM METOO OG FILMBRANSJEN: - Det må spesifikk handling til, ikke moralprekener og generaliseringer, sier Cate Blanchett om #metoo. Foto: Canio Romaniello / Rex / Shutterstock / ScanpixVis mer

Filmfestivalen i Cannes, Cate Blanchett:

- At du er tiltrekkende, betyr ikke at du ikke er intelligent

Juryleder Cate Blanchett (48) er fast bestemt på å nyte den røde løperen i Cannes.

CANNES (Dagbladet): En av de mektigste personene under årets filmfestival i Cannes, er skuespiller Cate Blanchett, som leder juryen som skal dele ut den prestisjetunge prisen Gullpalmen. Siden forrige festival har #metoo-oppgjøret rystet filmbransjen, og Blanchett ble spurt om hvilke konsekvenser den ville få for årets festival da juryen møtte pressen på festivalens åpningsdag.

- For at vesentlige forandringer skal skje, må det spesifikk handling til, ikke moralprekener eller generaliseringer, sier Blanchett.

- MÅ BLI BEVEGET: Skuespiller Kristen Stewart er også medlem av Blanchetts jury. Foto: Yann Moreno / Scanpix
- MÅ BLI BEVEGET: Skuespiller Kristen Stewart er også medlem av Blanchetts jury. Foto: Yann Moreno / Scanpix Vis mer

- Vi må se nærmere på kjønnsforskjeller og mangfoldsspørsmål i måten vi jobber på. Det arbeidet er igang i vår bransjen, og i mange andre bransjer, håper jeg.

Ikke fordi de er menn

Likevel tror hun ikke #metoo kommer til å ha direkte konsekvenser for årets festival.

- Det er mange menn i konkurransen, men de er der ikke fordi de er menn, men på grunn av kvaliteten i det de skaper. Det er dette vi skal bedømme dem for, og det er slik det bør være.

Blanchett leder en jury på fem kvinner og fire menn, men blant de tyve filmene de skal vurdere, er bare tre laget av kvinner.

- Det har kommet flere kvinner inn i komiteen, noe jeg tror vil forandre linsen filmene betraktes gjennom, sier Blanchett.

- Men disse endringene skjer ikke over natten. Det er veldig utleverende å komme til Cannes som filmskaper, du er en slags gladiator. Filmskaperne må være klare for det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nyter den røde løperen

Hun understreker at hun ønsker å se flere kvinner i konkurransen og tror det kommer til å skje.

- Men de neste to ukene skal vi vurdere filmene som faktisk er foran oss. Jeg kommer ikke til å se på en deltager som en iransk filmskaper, eller en kvinnelig filmskaper, jeg kommer til å se på dem som en filmskaper, punktum.

Blanchett blir også spurt om hun synes det var problematisk med den røde løperen, om ikke den fremstiller kvinner på en reduserende måte. Blanchett sier seg ikke enig.

- Å være attraktiv betyr ikke at du ikke er intelligent, sier hun.

- Dette er en glamorøs festival full av livsglede. Vi bør nyte disse sidene av festivalen, om enn på en rettferdig måte.

- Umulig oppgave

Jurylederen er fullt klar over at juryens oppgave er utfordrende.

- Vi må bare erkjenne at det er en umulig oppgave, og at vi kommer til å skuffe og forvirre noen, sier Blanchett.

- Men det er en vidunderlig og fascinerende side av festivalen at forskjellige publikumsgrupper reagerer forskjellig på filmene.

Stewart: Må være åpen

Også skuespiller Kristen Stewart (28) sitter i Cannes-juryen.

- Filmkunsten holder opp et speil foran oss, sier hun.

- Det er så viktig å utforske liv du selv ikke lever her og nå, ting som ikke er en del av din verden. Det er viktig å reflektere over seg selv, og være åpen for det som tilsynelatende ikke ligner på deg selv i det hele tatt.

Også hun har gjort seg opp tanker om hva slags film som kan få Gullpalmen.

- Det finnes filmer som ikke er perfekte, men som likevel er store. En film som kan få Gullpalmen må bevege meg, på en fundamental, udiskutabel måte.

Jurymedlem og regissør Ava DuVernay mener en vinnerfilm skal være et produkt av sin tid, men også tidløs.

- Samme hvor hovedpersonene befinner seg i verden må jeg føle meg forbundet med dem på et emosjonelt nivå. Filmen må kunne ta deg til et spesifikt sted og en spesifikk tid og fremdeles kunne belyse hva vi er, vår felles menneskelighet.