DROPPET GYLDENDAL: Anne Oterholm er klar med ny roman på forlaget Oktober, etter å ha vært 20 år hos Gyldendal. Foto: LARS EIVIND BONES
DROPPET GYLDENDAL: Anne Oterholm er klar med ny roman på forlaget Oktober, etter å ha vært 20 år hos Gyldendal. Foto: LARS EIVIND BONESVis mer

- At «Fifty Shades» er litteratur, orker jeg ikke å være med på

Anne Oterholm bytter forlag i protest

(Dagbladet:) Etter å ha tilbragt hele sin 20 år lange forfatterkarriere hos Gyldendal, gir Anne Oterholm ut sin nye roman «Liljekonvallpiken» på forlaget Oktober.

Årsaken til forlagsbyttet er litteraturpolitisk, forteller den tidligere lederen av Forfatterforeningen.

- Jeg ble mer og mer frustrert over at Gyldendal er et svært konsern. Ting ble likere og likere, og man snakker om alle bøker på samme måten. Men at «Fifty Shades of Grey» er litteratur, det orker jeg ikke å være med på, sier Oterholm til Dagbladet, med henvisning til den erotiske bestselgerromanen Gyldendal har tatt ansvar for å få oversatt til norsk.

- Litteratur er ikke pynt - Hvis de ikke kan si offentlig at de gir ut slike bøker fordi de trenger penger, og at de pengene skal de bruke på litteratur som tjener samfunnet vårt, så vil jeg ikke være der. Det var ikke boka som var dråpen, men måten de snakket om den, sier hun, og understreker at frustrasjonen handler om forlagets ledelse, og ikke om det redaksjonelle arbeidet, som hun har vært godt fornøyd med.

- Du byttet forlag i protest?

- Ja, mot at man på ledernivå snakker mindre og mindre om litteraturens betydning i samfunnet, sier hun og viser til en tale den nye forlagssjefen i Oktober, Ingerid Engelstad, holdt på avskjedsfesten til sin forgjenger Geir Berdahl i sommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hun sa at vi må oppfatte litteraturen som eksistensiell. Det er det jeg vil ha! Litteratur er ikke pynt, det er viktig!

Kommersialisering Oterholm mener at noen få titler får altfor mye fokus i norsk bokbransje, og at forfattere, bokhandlere og forlag må ta et felles ansvar for å dempe kommersialiseringen.

- JOBBER VELDIG LIKT: Kari Marstein, redaksjonssjef for norsk skjønnlitteratur i Gyldendal, mener at de jobber veldig likt som Oktober.   Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
- JOBBER VELDIG LIKT: Kari Marstein, redaksjonssjef for norsk skjønnlitteratur i Gyldendal, mener at de jobber veldig likt som Oktober. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet Vis mer

- Bokhandlene får mye kjeft, mer eller mindre med rette, men da må vi også kjefte på forlagene. De er altfor dårlige til å selge bøker i mellomsjiktet, sier forfatteren, som til tross for priser og kritikerros har vært vant til opplag på under 2000 eksemparer, medregnet bibliotekbøker.

- Håper du på økt salg, nå som du har byttet forlag?

- Gjerne det, men det er ikke drivkraften min. Jeg vil at konsernsjefen og de på toppen skal snakke om litteratur på en ordentlig måte, og som noe som betyr noe i samfunnet. Hvis forlaget bare snakker om underholdningsaspektet ved litteraturen, da er jeg ferdig. Selv om underholdning er gøy, det.

Del av større konsern I vår ble det kjent at sjefen for Ark bokhandel, John Tørres Thuv, skal overta etter Geir Mork som konserndirektør i Gyldendal. Oterholm tolker det som nok et tegn på økt kommersialisering.

- Han må nødvendigvis ha et større fokus på salg enn på litteraturens betydning. Men jeg håper jo at han overrasker.

- Du sier at du ikke vil være en del av et stort konsern lenger, men Oktober er jo eid av Aschehoug?

- Enn så lenge har Oktober fått gjøre som de vil. Det kan selvfølgelig bli en utfordring i framtida. Hvis Aschehoug begynner å stille andre krav til dem, vil de ødelegge det jeg tror på. Men da får jeg vel bare bytte forlag igjen.

- Ulike roller Kari Marstein, redaksjonssjef for norsk skjønnlitteratur i Gyldendal, peker på at rollene til toppsjefene i Oktober og Gyldendal er svært forskjellige, på grunn av størrelsen til forlagene.  

- Forlaget Oktober er ikke så veldig mye større enn vår redaksjon for norsk skjønnlitteratur. Litteraturen og bøkene er helt sikkert like viktig hos oss som hos dem, og vi som jobber med dette leser og tenker bøker, enten vi er på jobb eller ikke.

Hun legger til at ledelsen gir redaksjonen hennes svært frie tøyler.  

- Uansett hvordan konsernet Gyldendal drives, får det ikke noen konsekvenser for de litterære kravene til min redaksjon. Vi utgir de bøkene vi vil.

Når det gjelder den påtroppende konserndirektøren, deler hun ikke Oterholms bekymring.

- Klart at John Tørres Thuv kan salg svært godt, og derfor har stor forståelse for forskjellen mellom salg og litteratur. Han har jo lang fartstid fra bokbransjen og vet hvor viktig det er med sterke og uavhengige redaksjonelle miljøer, sier Marstein.