PROTESTER: Demonstranter holder opp bildet av den henrettede sjiamuslimske skriftlærde Nimr al-Nimr utenfor den saudiarabiske amabassaden i Jemen.  Foto: Xinhua / Sipa USA / NTB Scanpix
PROTESTER: Demonstranter holder opp bildet av den henrettede sjiamuslimske skriftlærde Nimr al-Nimr utenfor den saudiarabiske amabassaden i Jemen. Foto: Xinhua / Sipa USA / NTB ScanpixVis mer

At Norge har et strengt regelverk for våpeneksport er ikke et argument for å eksportere til Saudi-Arabia

At noe er en langvarig praksis er ikke et argument for å fortsette.

Meninger

Statssekretær Tore Hattrem i Utenriksdepartementet forsvarer eksport av militærutstyr i et innlegg 7. januar. Her forklarer vi hvorfor han tar feil.

1. At Norge har et strengt regelverk for våpeneksport er ikke et argument for å eksportere til Saudi-Arabia. Påstanden sier imidlertid svært mye om hva som anses som «strengt», gitt landets menneskerettighetssituasjon.

2. Langvarig enighet på Stortinget om regelverket er ikke et argument for å fortsette å eksportere til en koalisjon som begår krigsforbrytelser.

3. Påstanden om «grundig, individuell vurdering» er umulig å etterprøve, ettersom dette er taushetsbelagte opplysninger. Derfor er det et svakt argument. Vi får aldri sjekket grundigheten av eksportkontrollens vurderinger så lenge Stortinget velger å holde dette hemmelig.

4. Det er ikke bare eksportert sambandsutstyr og hørselsvern til Saudi-Arabia, slik man lett kan få inntrykk av ved å lese Hattrems innlegg. I 2014 ble det eksportert «kjøretøy og komponenter», hvilket er avgjørende for et militærvesens evne til å operere.

5. Jus ad bellum er ikke det samme som jus in bello. Det at Saudi-Arabia ikke bryter folkeretten når det gjelder tilstedeværelsen i Jemen, er ikke grønt lys for krigsforbrytelser, nå senest klasebombebruk i et boligområde i hovedstaden.

6. At noe er en langvarig praksis er ikke et argument for å fortsette.

Det samme kunne blitt sagt om kjønnslemlestelse, barneekteskap, tortur, dødsstraff.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook