BISATT I KIRKA: Den «urokkelige ateisten» Jon Michelet ble forrige fredag i bisatt i Rygge kirke. Forfatteren gikk bort lørdag 14. april, etter å ha slitt med kreftsykdom de siste åra. Foto: John T. Pedersen
BISATT I KIRKA: Den «urokkelige ateisten» Jon Michelet ble forrige fredag i bisatt i Rygge kirke. Forfatteren gikk bort lørdag 14. april, etter å ha slitt med kreftsykdom de siste åra. Foto: John T. PedersenVis mer

Jon Michelets begravelse:

Ateisten i kirka

I 2009 ble jeg truet med avskjed for å ha bisatt en ikke-troløs filosof i kirka. Det undrer meg derfor litt, at en erklært ateist, blir bisatt etter kristne ritualer i en kristen kirke, uten at noen stiller ett eneste kritisk spørsmål.

Meninger

For ikke lenge siden døde en av våre største forfattere, nemlig Jon Michelet. Han ble bisatt fra Rygge kirke i Østfold. I følge mediene ble det en verdig og vakker avskjed for forfatteren.

Men var ikke Jon Michelet ateist? Det var ett eller annet som skurret, da jeg så at Michelet skulle bisettes fra en kristen kirke.

Presten sa visstnok i seremonien at «Jon var ikke troende», forfatterkollega Dag Solstad sa i sine minneord, at Jon var «ateist». Og datteren, Marthe Michelet, skrev i sine minneord, at hennes far hadde «sin egen urokkelige ateisme».

Det er utvilsomt flott at kirka kan være både åpen og raus. Den har dessverre ikke alltid vært det.

Men jeg tenker tilbake på året 2009, hvor jeg forrettet i begravelsen til filosofen Arne Næss i Ris kirke i Oslo. Den gang ble det mye oppstyr og kritikk fordi jeg sa ja til å ha begravelsen i kirka etter ønske fra familien.

Arne Næss var ingen ateist, slik jeg tolket han. Hans ektefelle, Kit Fai, fortalte at Arne kunne si følgende om Gud: «Jeg tror ikke på Gud, men jeg er ikke troløs».

Denne begravelsen ble sett på som så alvorlig avvik fra kirkens regelverk, at den inngikk i anklageskriftet mot meg med trussel om avskjed fra stillingen min.

Det undrer meg derfor litt, at en erklært ateist, blir bisatt etter kristne ritualer i en kristen kirke, uten at noen – verken i eller utenfor kirka – stiller ett eneste kritisk spørsmål ved handlingen.

Kirkas regelverk er muligens endret siden 2009, da jeg ble truet med avskjed for å ha bisatt en ikke-troløs filosof i kirka.