Rikshumorprofil Atle Antonsen er også bareier. Et av komikerens vannhull heter Meyers og ligger et dvaskt steinkast unna Birkelunden-parken øverst på Grünerløkka i Oslo.
Tirsdag var det hengt opp en Kentucky Fried Chicken-plakat i det ene vinduet til utestedet. Logoen var en del av Behold Oslo-stuntet som preger bydelens hovedfartsåre Thorvald Meyers gate denne uka.
I dag hyller Antonsen påfunnet til gjengen bak Behold Oslo.
- Dette er jeg udelt positiv til! Kampanjen framstår som en viktig og bra og det er kun en ære å være inkludert, sier Antonsen til Dagbladet.

Møtt av plakater
Tirsdag morgen ble mange butikk- og restauranteiere på Grünerløkka møtt av plakater med ulike logoer på fasaden.
Slik Dagbladet omtalte i går ønsker lokale ildsjeler å rette søkelyset mot de små og uavhengige bedriftene i området. Mange sliter som følge av årets pandemi og gaterestaureringen som har pågått det siste året.
Ved å bruke logoene til gigantene innen restaurant-, kiosk-, butikk- og kleskjeder ønsker folka bak kampanjen Behold Oslo å minne offentligheten på hva de risikerer å miste dersom de ikke støtter de små aktørene, og ikke minst hvem som står klare til å flytte inn.


Slår alarm
En av initiativtakerne bak Behold Oslo heter Sollin Sæle. Hun brukte mye av natt til tirsdag på kampanjevirksomheten. De ønsker å engasjere folk og å skape debatt, før det er for seint, sa Sæle da hun møtte Dagbladet i går.
- Vi er flere lokale beboere i 20-åra som bryr oss om byen vår. Vi synes alt blir likere og likere og anonymt og kjedelig. Vi vet at veldig mange bruker de små butikkene i området, men når sjappene får seg en knekk på grunn av pandemien, har de ikke samme backup som de store kjedene, sa Sæle.
- Og vi vet at de store kjedene står i kø for å etablere seg. Det må vi forhindre. Vi er ikke sinte på kjedene og liker å bruke dem, men når det blir for mange slike filialer i byen er det ikke særlig positivt. Derfor vil vi vise hvordan det kan ende med å se ut her, fortsatte hun.
