Behold Oslo-kampanjen

Atle Antonsen hyller plakatstunt

Tirsdag var det hengt opp en fastfoodlogo i det ene vinduet til baren Meyers.

- EN ÆRE: Komiker Atle Antonsen skryter av Behold Oslo-kampanjen. Her i vinduet til Meyers ved en tidligere anledning. Foto: Linda Næsfeldt / Dagbladet
- EN ÆRE: Komiker Atle Antonsen skryter av Behold Oslo-kampanjen. Her i vinduet til Meyers ved en tidligere anledning. Foto: Linda Næsfeldt / Dagbladet Vis mer
Publisert

Rikshumorprofil Atle Antonsen er også bareier. Et av komikerens vannhull heter Meyers og ligger et dvaskt steinkast unna Birkelunden-parken øverst på Grünerløkka i Oslo.

Tirsdag var det hengt opp en Kentucky Fried Chicken-plakat i det ene vinduet til utestedet. Logoen var en del av Behold Oslo-stuntet som preger bydelens hovedfartsåre Thorvald Meyers gate denne uka.

I dag hyller Antonsen påfunnet til gjengen bak Behold Oslo.

- Dette er jeg udelt positiv til! Kampanjen framstår som en viktig og bra og det er kun en ære å være inkludert, sier Antonsen til Dagbladet.

FASTFOOD: Slik så fasaden til Meyers ut tirsdag formiddag. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
FASTFOOD: Slik så fasaden til Meyers ut tirsdag formiddag. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Møtt av plakater

Tirsdag morgen ble mange butikk- og restauranteiere på Grünerløkka møtt av plakater med ulike logoer på fasaden.

Slik Dagbladet omtalte i går ønsker lokale ildsjeler å rette søkelyset mot de små og uavhengige bedriftene i området. Mange sliter som følge av årets pandemi og gaterestaureringen som har pågått det siste året.

Ved å bruke logoene til gigantene innen restaurant-, kiosk-, butikk- og kleskjeder ønsker folka bak kampanjen Behold Oslo å minne offentligheten på hva de risikerer å miste dersom de ikke støtter de små aktørene, og ikke minst hvem som står klare til å flytte inn.

VARSEL: Klesbutikken Futur fant denne over inngangspartiet tirsdag. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
VARSEL: Klesbutikken Futur fant denne over inngangspartiet tirsdag. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
BEKYMRET: Bass-medeier Torstein Eek deler bekymringene til folka bak kampanjen og støtter tiltaket. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BEKYMRET: Bass-medeier Torstein Eek deler bekymringene til folka bak kampanjen og støtter tiltaket. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Slår alarm

En av initiativtakerne bak Behold Oslo heter Sollin Sæle. Hun brukte mye av natt til tirsdag på kampanjevirksomheten. De ønsker å engasjere folk og å skape debatt, før det er for seint, sa Sæle da hun møtte Dagbladet i går.

- Vi er flere lokale beboere i 20-åra som bryr oss om byen vår. Vi synes alt blir likere og likere og anonymt og kjedelig. Vi vet at veldig mange bruker de små butikkene i området, men når sjappene får seg en knekk på grunn av pandemien, har de ikke samme backup som de store kjedene, sa Sæle.

- Og vi vet at de store kjedene står i kø for å etablere seg. Det må vi forhindre. Vi er ikke sinte på kjedene og liker å bruke dem, men når det blir for mange slike filialer i byen er det ikke særlig positivt. Derfor vil vi vise hvordan det kan ende med å se ut her, fortsatte hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer