Aura

Stillferdig, surralistisk og godt.

FILM: Hovedpersonen i «Aura», er en epileptisk taxidermist, med et over gjennomsnittlig godt fotografisk minne. Han er livstrøtt og ensom, og drømmer om å bli bankraner.

Fabian Bielinskys fortellerspråk er mer antydende enn direkte. Dette er bra. Det er lite som er verre enn å bli undervurdert, og samtidig bidrar det til at vi involverer oss mer i en historie som ved første øyekast fremstår som en langdryg affære.

Filmen inneholder også en rekke symboler, og verdenen den navnløse hovedpersonen befinner seg i, minner tidvis om David Lynch sitt surrealistiske univers.

Bielinsky har laget en moderne film noir, en blanding av eksistensielt drama og svart komedie, tonesatt av Antonio Vivaldi, om en vanlig mann som på grunn av tilfeldigheter roter seg opp i en rekke kinkige situasjoner.

Hva som driver hovedpersonen vet vi ikke, men ansiktsuttrykk hans vitner om en slags desperasjon etter å våkne fra en komalignende tilstand.