Australske myndigheter punget ut titalls millioner for helaftens propagandafilm

Målet er å skremme asylsøkere. «Journey» hadde premiere på afganske TV-kanaler forrige uke.

(Dagbladet): ««Journey» er en 90 minutter lang TV-film som følger reisen til en gruppe asylsøkere som ønsker å nå Australia med båt. Filmen skal informere publikum om hvor farlig og meningsløst det kan være å bruke menneskesmuglere, farene på veien og den harde innvandringspolitikken som venter dem dersom de når australsk farvann.»

Slik beskriver produksjonsselskapet Put It Out There Productions spillefilmen som nå vises i blant annet Afghanistan. Totalprisen skal være på nesten 50 millioner kroner, skriver The Guardian.

«Journey» viser asylsøkere som møter dystre skjebner på vei over Det indiske hav, og har nå blitt vist på flere TV-kanaler i Afghanistan, for å forsterke inntrykket innbyggerne har av at reisen til Australia ikke er verdt risikoen.

Cirka 35 millioner kroner har gått med til selve produksjonen, og over 13 millioner kroner er brukt på promotering og distrubisjon. Det er Australias innvandringsmyndigheter som står bak finansieringen, melder avisen.

Selskapet som promoterte og adapterte spillefilmen for markedene i Afghanistan, Iran, Irak og Pakistan benekter at de produserer propaganda.

- Hvem som finansierer «Journey» krediteres tydelig og verken gjemmes eller benektes. Ideen og verdiene bak filmen er å redde liv, og det er det viktige her, sier direktør i Laps Communications, Sarah-Jean Cunningham.

Leder for Australia Refugee Council, Phil Glendenning, kom med kritikk da nyheten om pengestøtten ble kjent i hjemlandet.
 
- Tanken er kanskje god, men TV-programmer kommer ikke til å stoppe folk som rømmer fra Taliban. Pengene bør heller sendes til FNs høykommisær for flyktninger, uttalte Glendenning, til ABC.