<strong>I 3D:</strong> Slike skapninger kan du se i tre dimensjoner dersom du velger 3D-utgaven av «Avatar» - og ifører deg 3D-briller. Foto: Scanpix
I 3D: Slike skapninger kan du se i tre dimensjoner dersom du velger 3D-utgaven av «Avatar» - og ifører deg 3D-briller. Foto: Scanpix Vis mer

Avatar har spilt inn seks milliarder kroner

Regissør James Cameron vil slåss med sin egen «Titanic»-rekord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| Ifølge Los Angeles Times ble «Avatar» i helga den femte filmen i historien som har spilt inn over en milliard dollar. Nøyaktige tall er 1,033 millioner dollar, eller vel seks milliarder kroner.

Med massiv omtale i ryggen, ventes det at 3 D-filmen vil holde stand i billettluka i lang tid framover. Nå tror flere at regissør James Cameron kan komme til å slå sin egen salgsrekord med «Titanic» (1997).   

KassasuksessCamerons forrige film er fortsatt den mest innbringende noensinne, med et billettsalg på 1, 843 milliarder dollar, eller over ti milliarder kroner.

«Avatar» har allerede solgt bedre enn «The Dark Knight » (1,002 milliarder dollar) og er i ferd med å passere «Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest» (1, 066 milliarder dollar) og «Ringenes herre: Atter en konge» (1,119 milliarder dollar).

Bra også i NorgeHer hjemme har snart 300 000 mennesker sett «Avatar» i løpet av filmens første 16 dager på kino.

<strong>SUKSESS:</strong> James Cameron kan slå sin egen rekord. Foto: Scanpix
SUKSESS: James Cameron kan slå sin egen rekord. Foto: Scanpix Vis mer

- Det må sies å være et svært godt besøk, men ikke fullt så høyt som forventet basert på forhåndsomtalen i media. Det er knyttet høye forventninger til «Avatar» blant annet fordi det er en svært påkostet film i 3D og regissørens ry etter å ha laget flere gode filmer tidligere, sier Birgitte Langballe, kommunikasjonssjef i bransjeorganisasjonen Film & Kino til Dagbladet.

20th Century Fox med partnere brukte totalt 2,5 milliarder i norske kroner på å produsere og markedsføre «Avatar».
 
3D er popFilmen kommer i både 3D- og vanlig 2D-format, og overraskende mange velger nå å iføre seg de spesielle 3D-brillene for å se filmen.   

- 3D-versjonen har 50 prosent av besøket på denne filmen. Det er et langt høyere prosenttall enn på annen 3D-film. Det å se film i 3D er nytt og spennende og åpner for nye opplevelser på kino, sier Birgitte Langballe.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer