HAR FLYTTET GRENSER: Robert Stromberg, lengst til høyre, tok en prat med Sarah Jessica Parker og Tom Ford (til venstre) backstage under årets Oscar-utdeling. FOTO: SCANPIX/AP
HAR FLYTTET GRENSER: Robert Stromberg, lengst til høyre, tok en prat med Sarah Jessica Parker og Tom Ford (til venstre) backstage under årets Oscar-utdeling. FOTO: SCANPIX/APVis mer

«Avatar»-oscarvinner til Norge

Skal lære norsk bransje om 3D.

||| Natt til mandag vant Robert Stromberg Oscar for sitt arbeid som produksjonsdesigner på gigantfilmen «Avatar». Filmen har åpenbart sprengt en del grenser hva angår det visuelle 3D-universet, og nå skal Stromberg også dele noen av sine hemmeligheter med den norske bransjen.

14. april kommer han nemlig til Oslo for å holde foredrag under seminaret Digital Storytelling 2010.

- Vi fikk den endelige bekreftelsen like etter Oscar-utdelingen. Det blir veldig artig å høre foredraget hans, for han har vært med på fryktelig mye spennende de siste årene, sier prosjektleder Angela Amoroso.

Bestemmer det visuelle universetForuten «Avatar» har Stromberg også jobbet som produksjonsdesigner på Tim Burtons «Alice i eventyrland», som hadde premiere i forrige uke.

Han har også jobbet med spesialeffekter på filmer som «Shutter Island», «2012», «There Will Be Blood» og den Emmy-vinnende tv-serien «John Adams».

- Hva gjør egentlig en produksjonsdesigner?

- En produksjonsdesigner bestemmer hvordan det visuelle universet i filmen skal se ut. I «Avatar» bygget man jo opp en verden som ikke fantes fra før, og bruken av 3D har gjort dette arbeidet enda mer innholdsrikt, sier Amoroso.

- Samtidig er det stor forskjell på budsjettet til «Avatar» og budsjettet til en vanlig norsk film. Har han noe å lære norsk bransje?

- Ja, det er klart. For oss blir det lærerikt å høre hvordan han hentet inspirasjon, hvordan han jobber, hvordan han angriper et manus. Ofte kan det være små ting i hverdagen som gir inspirasjon til de store ideene.

Mer blått arbeid«Avatar» har naturlig nok gjort inntrykk på den delen av bransjen som holder på med filmers visuelle uttrykk, og også to andre som arbeidet med Camerons film - norske Theodor Groeneboom og Colin Doncaster i Storm Studios - skal fortelle om hva de arbeidet med.

Også norske filmskapere er ment å presentere 3D-prosjekter de arbeider med for tiden.

Digital Storytelling arrangeres for femte gang i Filmens hus i Oslo 14. til 16. april.