Avblåser tv-krisa

I vår ble tv-en spådd en snarlig død. Denne høsten har pipa fått en annen lyd: tv- tittingen øker igjen.

– Å si at tv-en var død, var en helt vanvittig påstand. Det er totalt å undervurdere tv-ens posisjon i hjemmet, sier Jarle Thalberg, radio- og tv-direktør i Carat Media.

Overskriftene var dramatiske i vår da det kom fram at vi brukte ti prosent mindre tid foran tv-skjermen. De ivrigste spådde tv-ens død innen få år. Internett med sine YouTube-er og MySpace-er ville ta all vår tid, ble det hevdet.

Øker igjen

Så kom høsten med topp seertall fra «Skal vi danse», «Idol» og «Berlinerpoplene». Nå snakkes det ikke lenger så høyt om flukten fra skjermen.

Tall Dagbladet har hentet inn viser at tv-tittingen de siste fire månedene i snitt har økt med seks prosent i forhold til samme periode i fjor. Fra 131 minutter i fjor til 140 minutter i år.

– Mange trodde at vi så starten på en konstant nedgang, men slik det virker akkurat nå var vårens nedgang en konjunktursvingning, sier Kristian Tolonen, i NRKs forskningsavdeling.

– Det sier litt om hvor stort fokus annonsekjøpere, medier og folk flest har på tv. Det opptar oss alle. At VG og Dagbladet faller med 30 prosent er mye mer dramatisk, men får ikke på langt nær så mye oppmerksomhet, mener Christian Sørlie tv- og radiodirektør i Initiative Universal Media.

Unge ser tv igjen

EN ANNEN LYD: «Senkveld» er TV 2s største seersuksess i høst og ligger nå like bak NRKs «Berlinerpoplene» og «Nytt på nytt». Foto: LARS EIVIND BONES
EN ANNEN LYD: «Senkveld» er TV 2s største seersuksess i høst og ligger nå like bak NRKs «Berlinerpoplene» og «Nytt på nytt». Foto: LARS EIVIND BONES Vis mer

Medieekspertene Dagbladet har snakket med forklarer økningen i tv-tittingen med satsing på flere kjente programmer, flere nisjekanaler og det dårlige sommer- og til dels høstværet.

– Når det er dårlig vær blir folk hjemme, sier Jarle Thalberg i Carat Media.

I vår var frafallet størst blant de yngste seerne, men nå viser tallene at også de har sett mer på tv de siste fire månedene sammenliknet med samme periode i fjor. For eksempel har aldersgruppen 12 til 19 år sett 77 minutter tv hver dag, en økning på fire prosent.

Medieekspertene er ikke i tvil om at TV 2s store satsinger har gjort utslag. «Idol» og «Senkveld» makter å holde på de unge. Sistnevnte har dessuten aldri hatt så mange seere som denne sesongen.

Tv-kanalene har slått tilbake, og gitt oss gode programmer. Samtidig er det ingenting som tyder på at vi bruker mindre tid på Internett.

– Det beviser to store trekk, at folk bruker flere og flere medier mer og mer. Ikke et eneste medium har blitt borte gjennom historien. En tredjedel av befolkningen bruker tekst-tv daglig, selv om 95 prosent har tilgang til Internett, sier Kristian Tolonen i NRK.

Fortsatt økning

Spørsmålet er hvordan det samlede regnskapet ser ut når året er omme. Fra årsskiftet og fram til nå ligger tv-tittingen på 147 minutter daglig, en nedgang på fire prosent fra samme periode i fjor.

– Jeg tror at hvis høsten fortsetter i det gode siget, så vil vi klare å spise inn tapet, slik at tv-tittingen vil være status quo i forhold til i fjor, sier Christian Sørlie i Initiative Universal Media.

Jarle Thalberg i Carat Media er litt mer forsiktig.

– Jeg tror vi kan se en liknende økning i månedene fram til jul. Totalt tror jeg likevel vi havner litt under fjoråret, sier Thalberg.

Medieekspertene tror digitalisering av tv, som gir flere kanaler og bedre muligheter til å ta opp programmer vil øke tiden vi bruker på tv i åra som kommer.