Avdekket flere tilfeller av ulovlig markedsføring hos norske medier

Forbrukerombudet: Medier bryter forbudet mot skjult reklame.

Da Forbrukerombudet gjennomførte et tilsyn med reklamemerking hos landets fire største nettaviser, ble det avdekket flere tilfeller av ulovlig markedsføring.

- Forbrukerne har krav på å vite hvem som er avsender av budskapet, om det er reklame eller journalistikk. Dette er viktig for at leseren kan vurdere innholdet på rett måte. Vårt tilsyn viser at flere mediehus fortsatt har en vei å gå for å gjøre dette skillet tydelig for sine lesere, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Tilsynet ble gjennomført i begynnelsen av mai hos nettavisene vg.no, dagbladet.no, nettavisen.no og aftenposten.no. Målet var å undersøke hvordan reklame og kommersielle budskap presenteres hos redaksjonelle medier.

Hos VG og Nettavisen ble det avdekket flere lovbrudd på forbudet mot skjult reklame. Som følge av dette møttes Forbrukerombudet og VG i forrige uke, og mediehuset fikk da beskjed om å endre sin ulovlige markedsføring.

- Vi opplever at pressen tar problemstillingen på alvor. Møtet med VG var konstruktivt, og vi håper at vi sammen med mediehusene kan komme fram til gode løsninger som sikrer at forbrukerne ikke blir lurt av skjult reklame i framtida, sier Nergård.

Forbrukerombudet skal møte Nettavisen 7. juni.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram