MÅNEDENS POET: Ragnhild Hope Birkeland (17) er kåret til månedens elevpoet for oktober, med diktet Om eg skulle vore vind. Foto: PRIVAT
MÅNEDENS POET: Ragnhild Hope Birkeland (17) er kåret til månedens elevpoet for oktober, med diktet Om eg skulle vore vind. Foto: PRIVATVis mer

Avhengig av andre for å få ideer

Ragnhild (17) gikk til topps på rim.

Ragnhild Hope Birkeland (17) er kåret til månedens poet for oktober, i konkurranse med fem andre sterke dikt

— Oi, no vart eg glad! Også oktober, då. Det er jo stas å kunne kalle seg oktoberpoet når ein er eit skikkeleg haustbarn, forteller hun.

Sjå etter fargane
Hun går i andre klasse ved studiespesialiserende linje ved Firda, en videregående skole som ikke burde være helt ukjent blant venner av Skolekammeret. Hjemme bor hun sammen med "mamma, pappa, hunden til bror min, eit skåp med te, nokre stablar med bøker, og ei symaskin."

Diktet hennes, Om eg hadde vore vind, er på rim og i bunden form. Tidligere var det selve diktnormen, men nå for tida er det forholdsvis uvanlig.

— Vil du si litt om hva som ligger bak dette diktet? Hva satte det i gang?

— Eg trur Om eg hadde vore vind byrja å forme seg etter at eg hadde tenkt tanken om at det hadde vore fint å lage eit dikt det gjekk an å lage ein cellomelodi til, og et par dagar seinare sneik den fyrste strofa seg fram medan eg sat på bussen heim. Med ein gong ho hadde gjort seg til kjenne, så skreiv eg ho ned, og då eg kom heim for eg opp på rommet og fann dei siste verselinene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

— Hvordan utviklet du det?

— Det var liksom noko som mangla, men etter to—tre dagar der diktet eigentleg hadde vore litt fråverande i hovudet mitt, kunne eg notere ned resten. Det er ofte slik med meg at eg finn nokre ord som er fine saman, og så tek det eit par dagar før resten kjem.

— Har du noen spesielle inspirasjonskilder, i skrift, lyd, bilder — eller hva med natur, hav, bevegelse?

— Eg kan bli inspirert av det meste, men skal eg nemne ei kjelde, så må det vel bli den største: naturen. Den er overalt rundt meg, og mamma og pappa har lært meg å sjå etter fargane, formene og røyrslene som ein kanskje ikkje ser heilt med ein gong. Dessutan har leiking med ord alltid vore viktig for meg, og det å lage historier. Det skadar heller ikkje kreativiteten å ha ein seks år eldre storebror som opp gjennom tidene har fora meg med kvalitetsmusikk og god lesnad.

— Hva med forfattere?

— Om eg skal trekkje fram nokre forfattarar som inspirerer meg no i desse dagar, så må det vere Tove Jansson, Erik Fosnes Hansen og Edgar Allan Poe. Eg har òg sansen for dikta til Inger Hagerup, Jan Erik Vold og Olav H. Hauge.

— Diktet ditt fikk meg til å tenke på Olav H. Hauges dikt Du var vinden, men med en vri på subjektene. Har du lest det?

­— Eg hadde lest Du var vinden før, men eg hadde det ikkje i tankane då eg skreiv mitt dikt.

Bok full av nødrim
Ragnhild forteller følgende på spørsmål om hun har skrevet lenge:

— Eg hugsar at eg av og til, då eg var lita, kunne be dei rundt meg om å seie eit ord, slik at eg kunne lage eit dikt om det. Den tendensen har halde seg med fast fram til den dag i dag: Eg er avhengig av impulsar og folk for å kunne kome på idéar til dikt, historier, musikk eller bilete. 

— Juryen likte diktet også på grunn av formen. Rim og rytme liksom rusler av gårde, du får det til å se så lett ut selv om alle vet at det er vrient å skrive godt i bunden form. Har du mye øvelse i sjangeren?  

— Nyleg fann eg att ei notatbok frå då eg var yngre (etter handskrifta å døme var eg åtte eller ni), der eg hadde skrive fleire dikt, alle på (nød)rim.  På den tida visste eg ikkje at dikt kunne vere noko anna enn på rim, og det var ikkje før eg byrja på ungdomsskulen at eg fann ut at modernistiske dikt gjekk an òg. Etter det skreiv eg hovudsakleg den typen dikt, men diktforma avheng litt av kva tema eg tek føre meg. Og eg tykkjer framleis at det er noko litt eige med det å lage dikt på den klassiske måten.

Les juryens begrunnelse:

Et stort, poetisk rom
Hav og vind, storm og solnedgang. Stillhet. Dette er scenen som hos månedens vinner blir stående som et valgt bilde på et forhold mellom to. Der lengselen råder. Fra jeg-personens side.

Diktet utvikler seg vakkert fra undring, refleksjon og stillhet mot et uttalt, uforutsigbart ønske. En erklæring. Som samtidig kaster lys inn over de to første strofene. Vindstilla blir, når hele diktet er lest, stående som et bilde på styrke. På potensial. På lengsel. Diktet er skrevet i bunden form med varierende rimmønster. Men alltid med tung sistestavelse i hver strofe. Særlig i sistestrofa gir dette diktet målrettet tyngde: "ved synet av deg".  Versefoten varierer, men er gjennomgående tung — lett — lett (daktyl). Dette, sammen med den dynamiske tittelen, de mange lyse vokalene og de korte, rolig bølgende linjene skaper poesi på høyt nivå.

Sjelden har juryen sett et dikt skrevet i bunden form med så stor bevegelse og så få tunge konstruksjoner. Nødrimene fins ikke. Diktet er samtidig stramt komponert. Med en spennende retningsforandring midtveis, og en krystallklar konklusjon. En selvrefleksjon. Dette gir diktet snert og mening. Takk for en personlig, men også herlig allmenn sak, Fugl!

For juryen,
Kristian Rishøi

Les også månedens dikt for oktober fra Diktkammeret

DIKT PÅ DAGBLADET.NO:

Skolekammeret er Dagbladet.nos forum for skrivende elever til og med videregående skole. Tilsvarende finnes Diktkammeret for poeter i alle aldre. Diktlærer Kristian Rishøi kommenterer løpende utvalgte dikt i Skolekammeret, mens Helge Torvund har samme rolle i Diktkammeret.

Hver måned kårer juryen de beste diktene. Alle disse trykkes i Dagbladets papirutgave. Én av finalistene fra hvert forum blir dessuten kåret til månedens poet.

Dikt- og Skolekammeret har eksistert siden henholdsvis 2001 og 2003, og mange av poetene har etter hvert kommet ut i bokform. Dagbladet har også laget to bøker i tilknytning til foraene:
Diktkammeret. Å skriva poesi av Helge Torvund på Det Norske Samlaget (2001), som inneholder leksjoner i diktskriving med eksempler. Du kan lese de tolv første leksjonene til Helge Torvund her.
* Ungdomsantologien Faen ta tyngdekrafta på Gyldendal Norsk Forlag (2008).

I tillegg tilbyr Dagbladet Dikt.no, en tjeneste som sorterer dikt på sjanger, tema med mer.