KVOTEHANDEL:  De nye taxfreekvotene innebærer at man kan bytte tobakks- eller brennevinskvoten mot ekstra vin eller øl. Tax free.
Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
KVOTEHANDEL: De nye taxfreekvotene innebærer at man kan bytte tobakks- eller brennevinskvoten mot ekstra vin eller øl. Tax free. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpixVis mer

Avinors statsmonopolkapitalisme

Taxfritt luktevann må kunne byttes ut med ildvann eller nikotin

Meninger

Utbyggingen av Gardermoen blir dobbelt så dyr som beregnet. Ikke noe problem, sier flyplassledelsen. De regner med å ta inn de ekstra åtte - 8 - milliardene på økt salg av taxfree-varer.

Avinor er en selvfinansierende pengemaskin som tjener på å gi monopol til rådyre kiosk-kjeder, spisesteder og klesbutikker. Avinor tar first price i distriktspolitisk tilpasset og vikarierende argumentasjon: Pushing av alkohol, tobakk, sjokolade og parfyme på de store flyplassene holder liv i de små.

Avinor leder oss ut i fristelse. For å komme fra sikkerhetskontrollen på Gardermoen til geiten, må en gå spissrotgang. For oss som blir kvalme og tunge i hodet av parfymedunster, har handlegata blitt så lang og tett befolka at det er umulig å komme gjennom mens en holder seg for munn og nese. Det blir påstått at det går en vei utenom parfymebøygen, men den er godt gjemt, og de som har funnet omveien, beskriver den som ei trang og truende kløft mellom vegger av kryssfiner.

Fremskrittspartiets største seier i regjering så langt er at taxfree-kvoten på tobakk kan byttes ut med sprit, vin eller sterkøl. Det er et folkekrav fra noen av oss at denne valgfrihetsreformen må tas et steg videre: Luktevannet må kunne byttes ut med ildvann eller nikotin.

Kunne ikke dette være ei ny kampsak for Fremskrittspartiet? Rettferdighet for dem som blir diskriminert av staten uten kompensasjon: ikke-røykende og uparfymerte avholdsfolk, som Ketil Solvik Olsen.

Som parallell til kampen for bomfrie veier for folk flest og kontantstøtte til dem som lar være å bruke barnehage.

Befri oss fra Avinors statsmonopolkapitalisme. La Staten betale hva det koster å holde luftens infrastruktur.

På den andre siden er Avinor så lønnsomt at de blåblå nok kommer til å selge butikken til utlandet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook