- UAKSEPTABELT: Presseetikkekspert Gunnar Bodahl Johansen reagerer på Hamar Dagblads omgang med annonsøren CC Stadion. Foto: Skjermdump / Benjamin A. Ward / Dagbladet
- UAKSEPTABELT: Presseetikkekspert Gunnar Bodahl Johansen reagerer på Hamar Dagblads omgang med annonsøren CC Stadion. Foto: Skjermdump / Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Avis solgte hele forsida og skrev 27 saker om kjøpesenteråpning

Etikkekspert: - Uakseptabelt. Forbrukerombudet: - Kan være brudd på markedsføringsloven.

(Dagbladet): Tirsdagens utgave av ukeavisa Hamar Dagblad får både Presse-Norge og Forbrukerombudet til å reagere.

Avisa har solgt hele forsiden og sistesiden til annonser for kjøpesenteret CC Stadion, som åpnet i Hamar denne uka.

I tillegg har avisas journalister fylt sidene med til sammen 27 saker om kjøpesenteråpninga. Av avisas 48 sider er det kun tre redaksjonelle sider der kjøpesenteret ikke nevnes. Det er kryssordsiden og tv-oversikten.

«- Ja, nå gleder vi oss!», «Slik blir CC-åpningen» og «3 på Facebook: Hva er dine tanker rundt CC Stadion?» er noen av artiklene avisa kan by på. I tillegg blir representanter for 20 eav senterts butikker intervjuet i små tekster som verken er merket med «annonse» eller journalistens navn.

- Kan være lovbrudd Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet lar seg forundre over at det ikke lyste i varsellampene for redaksjonen som satte sammen tirsdagens avis.

- Dette er en avis gjennomsyret av sponset innhold uten merking, sier Skjelbostad til Dagbladet.

Hun mener en praksis som dette kan misbruke lesernes tillit, og være ulovlig.

- Ja, dette vil kunne være brudd på markedsføringsloven. Aviser skal operere med klar merking av annonsering, og det gjøres gjennomgående ikke i denne avisa, eller skal man kalle det reklamebladet, sier Skjelbostad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fagdirektøren opplyser at Forbrukerombudet som regel overlater det til pressens egne instanser å rydde opp, men at Forbrukerombudet også har mulighet til å ta opp saker som denne.

- Uakseptabelt Presseetikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen reagerer på koblingen mellom tekst og annonse.

- Én ting er at vi har en norsk tradisjon for at aviser prioriterer plassen på forsiden til nyheter, ikke reklame. Verre er det når artikler inne i avisa figurerer sammen med annonser om samme tema, dette får hele avisa til å fremstå som et annonseblad for CC Stadion, sier Bodahl-Johansen.

Han understreker at det er forståelig at en stor kjøpesenteråpning dekkes i lokalavisa, men mener at måten det gjøres på bidrar til å undergrave avisas troverdighet.

- Det massive redaksjonelle innholdet, det massive annonsevolumet og selve presentasjonen fremstår som et annonsebilag, og det er uakseptabelt. Det er heldigvis sjelden jeg ser så ille eksempler som dette, sier Bodahl-Johansen.

Tidligere i høst fikk avisa iTromsø kritikk for å ha solgt både første- og sisteside til en annonsør.

Alle kan klage inn til PFU Også generalsekretær i Norsk presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, reagerer på Hamar Dagblads valg.

- Forsiden er unorsk, for å si det slik, men innholdet er urovekkende. Dette føyer seg inn i en ubehagelig rekke kreative løsninger for å løpe annonsørenes ærend, der det redaksjonelle innholdet havner betydelig i bakgrunnen, sier Løken Stavrum.

Hun mener pressetikkens regler om å unngå sammenblanding mellom redaksjonell virksomhet og reklame er særlig nærliggende å trekke fram.

- Her ser vi avistekst der forskjellen fra en kjøpesenterannonse er veldig liten, sier Løken Stavrum, og opplyser at alle som ønsker kan klage skjult reklame inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU).

- Bypatriot Ansvarlig redaktør Nils Kristian Myhre i Østlendingen, som gir ut Hamar Dagblad en gang i uka, har ikke mottatt annet enn positive reaksjoner på tirsdagens utgave. Han forstår ikke helt oppmerksomheten rundt gratisavisen.

- Hamar Dagblad er en bypatriot som skriver om det positive som skjer i byen, og den store hendelsen i Hamar denne uka har naturligvis vært åpninga av CC Stadion. Dermed har redaksjonen gått ut og spurt folk om forventninger og lignende, sier han til Dagbladet.

Han avviser at det redaksjonelle innholdet i avisa er sponset på noen måte.

- De som insinuerer at stoffet vårt er sponset, tror jeg kjenner Hamar Dagblad dårlig. Hvis Forbrukerombudet ikke synes det er relevant med intervjuer fra butikkene som åpner i byen, kan de ta kontakt med oss direkte, sier Myhre.

Når det gjelder den reklametette forsiden, påpeker Myhre at Hamar Dagblad har hatt annonser på forsiden siden 1971.

- Denne gangen valgte vi å gjøre det på denne måten, som også andre har gjort før oss, sier Myhre.

- Men er du enig i at det redaksjonelle innholdet er vanskelig å skille fra reklame i tirsdagens avis?

- Nei. Det redaksjonelle stoffet knyttet til åpninga av CC Stadion er utformet på helt standard vis, avslutter redaktøren.

Presse-Norge har for øvrig debattert content marketing, eller innholdsmarkedsføring, i hele høst.

GRUNDIG DEKNING: Hamar Dagblad skrev 27 saker om CC Stadion. Foto: Faksimile
GRUNDIG DEKNING: Hamar Dagblad skrev 27 saker om CC Stadion. Foto: Faksimile Vis mer