BØRSENS ALFABET: Det synes klart, at for eksempel Schibsted kan tjene svært mye mer på sine søkemotorer i inn- og utland som på sine aviser. Med et litt molefonkent skråblikk kunne det kanskje tilføyes andre og enda mye mer profitable investeringsområder, som olje, gass og sågar våpenindustri? Dette er nevnt uten malise, skriver Hans-Wilhelm Steinfeld. Bildet er fra Oslo Børs, Schibsted 2-aksjer på børsen. Foto: NTB Scanpix
BØRSENS ALFABET: Det synes klart, at for eksempel Schibsted kan tjene svært mye mer på sine søkemotorer i inn- og utland som på sine aviser. Med et litt molefonkent skråblikk kunne det kanskje tilføyes andre og enda mye mer profitable investeringsområder, som olje, gass og sågar våpenindustri? Dette er nevnt uten malise, skriver Hans-Wilhelm Steinfeld. Bildet er fra Oslo Børs, Schibsted 2-aksjer på børsen. Foto: NTB ScanpixVis mer

«Aviseierne har gitt opp papiravisene samtidig som journalistenes rekker tynnes ut»

Hans-Wilhelm Steinfeld om mynt, makt og media.

Er vi i ferd med å få et strukturproblem i menings- bærende sektor i Norge? Medieeiernes ønske om avkastning kan tyde på det.

17. mai i 2013 satt en godt utdannet og meget erfaren representant for medieeiere og fortalte om markedsverdier som medieinvestorer er fornøyd med. Vi satt og så utover vakre Alversund i Nordhordland, hvor så mange utvandret til Amerika - av nød i mellomkrigstiden. Grunnlovens § 100 om ytringsfriheten ble også vedtatt 17. mai.

I dag er markedsverdien av de avisene som mediehuset Schibsted eier, vurdert av Schibsted til 2,5 milliarder norske kroner.

Markedsverdien av Schibsted-eide «finn.no» vurderer mediehuset til 10 milliarder norske kroner. Schibsteds italienske analogi ble oppgitt til 50 milliarder kroner. De fleste vet kanskje, at finn.no ble utviklet av journalister i Aftenposten. I forhold til størrelsen på denne avisens markedsverdi ble vel www.finn.no litt av historien om hva gjøkunger kan gjøre med et rede.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag

UKE

Prøveuke*

0 kr

(0 kr per dag)

KJØP UKE

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

UKE 0 kr per uke. 0 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. *Fornyes til normalpris når gratisperioden utløper (55kr/uke). Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

MÅNED

99 kr

(3,33 kr per dag)

KJØP MÅNED

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

MÅNED 99 kr per måned. 3,33 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

3 MÅNEDER

249 kr

(2,77 kr per dag)

KJØP 3 MÅNEDER

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER 249 kr per kvartal. 2,77 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

ÅR

795 kr

(2,18 kr per dag)

KJØP ÅR

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

ÅR 795 kr per ett år 2,18 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris.
  • *Fornyes til normalpris etter gratisperioden (55kr/uke).
  • Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.