Avisene vil styre hvordan du bruker nettet

Angriper søkemotorene. Jan Omdahl kommenterer.

(Dagbladet.no): For oss som bruker nettet mye, er friheten til å velge hva vi vil lese, og når vi vil lese det, blitt en selvfølge. Søkemotorene er et viktig redskap i dette à la carte-konsumet av informasjon og underholdning.

Men så skal søkemotorene tas, meldte Dagens Medier nylig fra The 2nd World Digital Publishing Conference i Amsterdam. Det er World Association of Newspapers (WAN), en paraplyorganisasjon for nasjonale avisorganisasjoner, deriblant vår hjemlige Mediebedriftenes Landsforening, som har pekt seg ut en ny fiende.

FOR AVISENE betyr søkemotorene et visst tap av kontroll, og tilsynelatende en lekkasje av annonseinntekter. Men søkemotorene skaper også trafikk - og dermed inntekter. Både forskning og praksis viser at søkemotorene hjelper nettbrukerne til å finne innhold i nettavisene - særlig det som ikke lenger vises på forsida. En stigende andel av nettavisenes trafikk kommer nettopp inn «sidedøra» via lenker fra søkemotorer, portaler og andre som linker direkte til saker. Slik får «den lange halen» av innhold økt levetid og verdi.

LIKEVEL har altså avisorganisasjonene bestemt seg for at søkemotorene er et problem. Bakgrunnen er blant annet den siste tidas opphavsrettslige konflikter med Google og Google-eide YouTube. Nå skal et system kalt ACAP (Automated Content Access Protocol) legge begrensninger på hva søkemotorene kan finne av innhold. Ifølge Dagens Medier skal «søkemotorenes roboter læres opp til å forstå hvilket innhold de får lov til å hente inn og hvilket de skal holde seg unna».

En strategi der avisene forsøker å kontrollere hva nettbrukerne kan finne av innhold via søk, er dømt til å feile.

ALT TYDER PÅ at det er avgjørende for avisene å gjøre innholdet sitt mest mulig tilgjengelig. Det tok man nylig konsekvensen av i New York Times, ved å åpne arkivene og debattseksjonen etter å ha forsøkt å ta seg betalt fra leserne de siste to årene. Inntektene man mister fra betalende brukere, regner avisa med å hente inn flerfoldig på økt nettrafikk og annonsesalg.

En av innlederne på konferansen der ACAP ble presentert var Schibsteds Birger Magnus, som fortalte konferansedeltakerne om hvordan Schibsted har lykkes med å oppnå driftsresultat på sine nettaktiviteter som vekker internasjonal oppsikt. Det har selskapet gjort ved å satse bredt og ta mye risiko, forklarte Magnus blant annet. Et av områdene Schibsted satset og tapte, var nettopp på søkemotorer. Storsatsingen på Sesam gikk ikke så bra, men var drevet av en strategisk forståelse av at søkemotorene er helt sentrale i nettes virkemåte og i brukernes utnyttelse av det.

JEG KALTE DET  misforstått Google-frykt da Mediebedriftenes Landsforening i fjor sommer gikk ut med advarsler mot Google News. Det er nesten sjokkerende at ledende krefter i avisindustrien fortsatt identifiserer søkemotorene som et problem. Gjør man det, sier man implisitt at det er nettets grunnleggende virkemåte og nettbrukernes frie valg som er problemet.

FIENDEBILDE: Den internasjonale avisorganisasjonen WAN vil lansere et system som begrenser hvilket innhold du finner via søkemotorer. En feilslått strategi, mener Dagbladet.nos kommentator. Illustrasjonsfoto: SCANPIX
FIENDEBILDE: Den internasjonale avisorganisasjonen WAN vil lansere et system som begrenser hvilket innhold du finner via søkemotorer. En feilslått strategi, mener Dagbladet.nos kommentator. Illustrasjonsfoto: SCANPIX Vis mer

Det kan man trygt kalle å gå baklengs inn i framtida.