Avismoms - en dårlig idé

Moms på aviser er foreløpig i det blå, men ukepressen arbeider ufortrødent videre for å oppnå samme konkurransevilkår som dagspressen. Siste utspill er en omfattende rapport utgitt i bokform under tittelen «Det trykte ord - likhet for loven?» Det er den fantasifulle medieprofessor Rolf Høyer i Senter for Medieøkonomi som står ansvarlig for den, etter oppdrag fra Ukepressens Informasjonskontor.

  • Høyers rapport slår inn åpne dører i den forstand at den, som alle tidligere om samme emne, konsentrerer seg om likhetene mellom løssalgsavisene og ukepressen, mens det fremdeles er ulikhetene som er de interessante og de avgjørende for politikernes avgjørelser. Høyers konklusjoner baserer seg særlig på sammenlikninger mellom VG og Se og Hør:
  • Professor Høyer behandlet momsspørsmålet i sitt nyhetsbrev i fjor, og kommer heldigvis for ham til samme industripolitiske resultat nå. Han overlater til andre å se på saken fra et kulturpolitisk standpunkt. Dermed diskuteres bare likhetene og ikke forskjellene mellom de to medietypene. Momsfritaket er tross alt kulturpolitisk begrunnet.
  • Innholdsanalysene går heller ikke klart inn på de grunnleggende forskjellene mellom ukeblader og aviser. Der heter det for eksempel at Se og Hør har 50 prosent stoff om «sosiale spørsmål», også kalt «stoff om familie, hjem, samliv og relasjoner». VG har fire prosent om dette stoffet. VG har 17 prosent og S&H tre prosent politikk og økonomi. VG har 16 og S&H seks prosent kulturelle spørsmål.
  • Den nye undersøkelsen bringer egentlig ikke diskusjonen nevneverdig videre. Men det er god tid til å finne nye argumenter. Finansminister Restad har lagt hele momsballen død inntil videre, og partileder Jagland sa nylig at moms på aviser er en dårlig idé. Han antydet at det hadde noe med ytringsfrihet og demokrati å gjøre.

1. De konkurrerer på annonsemarkedet. 2. De har betydelige likheter i innhold og presentasjon. Innholdsanalysen viser også ulikheter. 3. Infotainment preger medieutviklingen. 4. Dags- og ukepressen konkurrerer om de samme journalistene. 5. Moms vil neppe føre til betydelig fall i etterspørselen etter aviser. 6. Momsfritak som støtteordning har liten betydning for aviskonsumet. 7. Mange aviser og ukeblader konkurrerer i regulatorisk forstand.