KONSERT: Madonna er i beste fall en middelmådig sanger og en dyktig danser, det er vedtatte sannheter. Men en av hennes store svakheter som entertainer er at hun ikke er spesielt god på direktekommunikasjon med sitt publikum.
Hun har stålkontroll over sitt artistiske budskap, men det er alltid monolog, aldri dialog. Og dialog, eller i det minste invitasjon til enslags fellesskapfølelse - det er strengt tatt eneste mulighet for å komme seg tørrskodd ut av en værkrise som den vi var vitne til på Valle Hovin i kveld.
Der en Jagger eller en Springsteen eller en Tina Turner kunne snudd været til sin fordel, jobbet seg ut av det med en slags faen-ta-været-holdning, ble Madonna bremset av omstendighetene.
Ja, Madonna hadde vanskelige arbeidsforhold, og hun måtte hele tiden ha et stort mannskap i sving for å holde scenen tørr nok for danserne: Men hun mangler evnen til å improvisere seg ut av knipa, snakke/danse/synge publikum varme og tørre.
Showet hennes har null fleksibilitet, det er så fastlåst at det må trekkes gjennom regnet som en motvillig, gjennombløt bikkje. Slik blir en ellers massiv, state-of-the-art stadionproduksjon i stedet en stusselig oppvisning i perfeksjonismens begrensninger.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger