Valg 2019: Bompenger

Avskaff bompenger

Politikerne ønsker å få inn mer penger fra bilene som passerer, og samtidig redusere antall biler som passerer. Da må stadig færre bilister betale stadig mer.

MÅ SKILLE: Det må være et tydeligere skille, hvor finansiering av samferdsel er et offentlig ansvar, mens regulering av trafikken i byene skjer på andre måter, som for eksempel veiprising, skriver innsender. Foto: Fredrik Hagen / NTB Scanpix
MÅ SKILLE: Det må være et tydeligere skille, hvor finansiering av samferdsel er et offentlig ansvar, mens regulering av trafikken i byene skjer på andre måter, som for eksempel veiprising, skriver innsender. Foto: Fredrik Hagen / NTB ScanpixVis mer
Meninger

Bompenger er usosialt, selvmotsigende og lite effektivt.

Camilla Ryste
Camilla Ryste Vis mer

En undersøkelse utført av TNS Kantar for NAF viser at nær 40 prosent av de med lavest inntekt får utfordringer med en økning i bompengene på under 500 kroner måneden. Bare de siste to åra har bompengeregningen økt med 2,5 milliarder kroner. I 2019 skal det kreves inn om lag 13 milliarder kroner i bompenger.

Fortsetter dette, kan det bli et klasseskille på veiene.

I dag brukes bompenger både til å begrense trafikken i byene og til å få inn penger til vei- og kollektivutbygging. Dette er en selvmotsigelse som NAF ofte har kritisert: Politikerne ønsker å få inn mer penger fra bilene som passerer, og samtidig redusere antall biler som passerer. Da må stadig færre bilister betale stadig mer.

Det må være et tydeligere skille, hvor finansiering av samferdsel er et offentlig ansvar, mens regulering av trafikken i byene skjer på andre måter, som for eksempel veiprising.

Avskaff bompenger

Et tredje godt argument mot bompenger er at det er en dyr måte å betale for veier og kollektivutbygging.

Bompenger er i praksis tilbakebetaling av lån. Fylkeskommunene låner penger til prosjekter, og bompengene som betales inn av deg og meg, dekker renter og avdrag. I tillegg kommer kostnadene til administrasjon av bompengeselskapene.

Ifølge NAFs magasin MOTOR går drøyt én krone per passering til administrasjon av bompengeselskapet. Med en annen type finansiering vil man kunne bygge like mye vei, men til lavere pris, siden kostnader til administrasjon og renter blir borte.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.