Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Avslørende om lekeskolen

SKOLE: Kronikken om skolepolitikk av Høyres Ine Marie Eriksen Søreide (Dagbladet 6/1) var avslørende: Først setter hun Stoltenbergs lærersyn skikkelig på plass: «Statsministeren gir [lærerne] alene skylden for de dårlige resultatene». Søreide dokumenterer riktig nok ikke at han har sagt eller skrevet at lærerne «alene har skylden». Men «alle» vet jo at han mener det.

Da grunnskolen ble utvidet til ti år fra 1997, ble «læringskravene senket. I stedet skulle det lekes», skriver Søreide. Selveste lekelederen, utdanningsminister Gudmund Hernes, må ha vært litt av en luring. For påstod han ikke at Mønsterplanen fra 1987 var alt for slapp? At L97 skulle gjenreise kunnskapskravene i skolen? Ble han ikke kjent for slagordet om å «få mer kompetanse ut av befolkningens talent»? Jo da. Men han var en sjefsluring: Både han, Gro, resten av regjeringen, ja alle partiene på Stortinget unntatt Høyre og FrP, lot som om de syntes at læring var det viktigste. Men: «I stedet skulle det lekes».

Søreide slår fast at Høyres Kristin Clemet «sjøsatte den første utdanningsreformen hvor hensikten var at elevene skulle lære mer.» Så maritimt treffende! Skoleskipet satte for første gang kurs mot Kunnskapsland, ikke mot Lekeland. Dessuten: Sjøsettinger av tidligere læreplaner hadde ikke bare som innhold og konsekvens at elevene lærte mindre. Nei, Søreide skriver at selve «hensikten» bak læreplanene fra 1939, 1974, 1987 og 1997 ikke var «at elevene skulle lære mer».

For rundt femten år siden ble det flertall i Stortinget for at alle barn som fylte seks år i løpet av 1997, skulle begynne i første klasse. I den sammenhengen ble de pedagogiske og faglige verdiene ved lekpregete aktiviteter beskrevet bl.a. slik av flertallet i Stortingets utdanningskomité: «Gjennom lek skjer: utvikling av språk – øvelse i motoriske ferdigheter – praktisering av samarbeid – trening i å lage og følge regler – utprøving av ord og uttrykk for hva som er tillatt eller lurt, eller for hva som er rett og rettferdig – tilegnelse av kunnskaper – utvikling av sosiale ferdigheter, holdninger og etiske verdier.» Dette «dilldallet» ble gjentatt i flere innstillinger fra flertallet i Stortingets utdanningskomité i årene 1994-96. Bare Høyre og FrP ville ikke være med på leken.

Noen lesere synes kanskje at Søreides påstander er vel lettvinte, ja til og med uredelige. Påstandene om at Stoltenberg gir lærerne «alene skylden for de dårlige resultatene», at først med Høyreledete skolereformer er «hensikten at elevene skal lære mer», at de rødgrønne «prioriterer lek framfor læring». Men da må jeg minne om at Høyres Søreide ikke er noen hvemsomhelst. Hun leder Stortingets utdanningskomite som har hovedansvaret for å videreutvikle kunnskapsløftet for norsk skole. Det burde borge for kunnskap og kvalitet i det hun skriver. Takk for kronikken. Den var skikkelig avslørende!

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media