Avslører Natalies ballettbløff

- Bare fem prosent av «Black Swan»-scenene er egentlig henne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Historien om hvordan «Black Swan»-stjerna Natalie Portman trente ballett hver dag i ett og et halvt år for å kunne gi en troverdig tolkning av danseren i filmen, har imponert mange.

Antakelig også Oscar-juryen, som ga 29-åringen statuett for innsatsen.

Nå hevder hennes stand-in i filmen, New York-ballerinaen Sarah Lane (26), at bare fem prosent av dansescenene i filmen faktisk viser Natalie Portman. Og at filmprodusentene har forsøkt å få henne til å holde munn om det.

Manipulert - De ville skape et inntrykk av at Natalie er et slags ekstremtalent med spesielle evner innen dans, og at hun jobbet knallhardt i halvannet år, nettopp for at hun skulle få Oscar, sier Lane i et intervju med Entertainment Weekly.

Ifølge Lane er det hennes kropp som vises i 95 prosent av dansescenene som viser mer enn overkroppen, og at Portmans ansikt er digitalt manipulert inn.

Filmens koreograf Benjamin Millepied, som også er Natalie Portmans forlovede, hevdet nylig i Los Angeles Times at 85 prosent av scenene faktisk viser Portman.

Nedverdigende - Det er nedverdigende, ikke bare for meg, men for ballettdansing som profesjon, sier Sarah Lane, som til daglig danser ved American Ballet Theatre i New York.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer