Anmeldelse «Barnet», Nationaltheatret:

Avstanden mellom banalt og eksistensielt kan være kort

De såre, nære ting

DE TO: Hermann Sabado og Hanne Skille Reitan som Fredrik og Agnes. Foto: Marte Garmann, Nationaltheatret
DE TO: Hermann Sabado og Hanne Skille Reitan som Fredrik og Agnes. Foto: Marte Garmann, Nationaltheatret Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

TEATER: Den som mangler ord, mangler ikke nødvendigvis tanker, og heller ikke følelser. Som Fredrik i «Barnet» sier det; «det viktigaste går det liksom ikkje an å seie noko om».

Dette er en nøkkelreplikk for Jon Fosses teaterstykke, ja, for hele hans dramatikerskap.

Ord og gjerning

Noen følelser er for store for å uttrykkes presist i ord, og samtidig er de samme følelsene helt vanlige, høyst gjenkjennelige, noen ganger til og med så allmenne at det finnes for mange og for klisjéfylte ord for dem. Fosses skikkelser unngår disse ordene.

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Med Dagbladet Pluss kan du dykke ned i en verden av eksklusivt innhold som berører, beriker og begeistrer

Kom tett på de sterke historiene. Bli med på innsiden og bak fasaden. Ta gode valg i hverdagen ved hjelp av våre tips, tester og guider.

29,-

1 uke

(Fornyes automatisk til 29,-/uke)

79,-

1 måned

(Fornyes automatisk til 79,-/måned)
Billigst

179,-

3 måneder

(Fornyes automatisk til 179,-/kvartal)

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer