Babylons barn

Den berømte belgiske foto- og videokunstneren Marie Jo Lafontaine åpnet i går kveld sin første separatutstilling her i landet. Utstillingen på Henie Onstad-senteret heter «Babylon Babies».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Tittelen «Babylon Babies» er ikke et negativt stempel, for meg representerer ungdommenes etniske mangfold bildet på en kommende generasjon med ny energi, sier Marie Jo Lanfontaine. Marie Jo Lafontaine peker opp mot to svære portretter av ungjenter - frontalt fotografert med nakne ansikter og skuldrer mot mettet monokrom bakgrunn - i hennes helt nye fotoserie. De har gitt navn til den berømte belgiske kunstnerens første separatutstilling her til lands. Den åpnet på Henie Onstad-senteret i går kveld.

Nazi-estetikk

Lafontaines internasjonale gjennombrudd kom med videoskulpturen «Les Larmes d'Acier» («Tårene av stål») på Documenta VIII i 1987, en svart, alterliknende installasjon med 27 monitorer av atletiske menn som pumper jern i et helsestudio.

De velbygde hvite mennene i den «mekaniske balletten» ble akkompagnert av Maria Callas-arier. Det estetiserte styrkeritualet - med de franske ordene fra krigen om bomberegnet som glitrer i solskinn - ga ambivalente følelser i Tyskland. Der hadde videobildene adresse til nazismens skjønnhetskult i Arno Brekers skulpturer og Leni Riefenstahls filmer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer