Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Bach som aldri før

Et Bach-prosjekt som lykke i all sin vanvittighet.

Bachs «Goldberg-variasjoner» tilhører den vestlige musikkens merkesteiner, er spilt inn av stjernesolister og ensembler en masse, og har på sett og vis fått sin definisjon gjennom Glenn Goulds i sin tid opprørske versjoner. Således skal det enten betydelig kunstnerisk kapasitet og vågemot eller skjær dumhet til for å utgi enda en versjon med ambisjon om å tilføre verket - og lytteren - noe nytt.

Uri Caine, Molde-klar amerikansk (jazz)pianist og komponist, har tidligere laget strålende musikk av og med utgangspunkt i Mahler, Wagner og Schumanns komposisjoner. Men sannelig om han ikke overgår seg selv med dette Bach-prosjektet, der Bachs 30 variasjoner over den opprinnelige sarabandens (arien) 32-takters bassgang har fått selskap av 40 til.

De framføres som blant annet frijazz, latinopop, kletzmer, tradjazz, gospel («The Dig It Variation»!) og tekno, eller de er lekent holdt i stilen til Vivaldi, Rakhmaninov, Mozart, Verdi og Glass. Det hele er relativt friskt og viltert, men suverent musikalsk gjennomført med stor bevissthet, og alltid med harmonisk forankring i Bachs opprinnelige skjemaer.

Til de mest tradisjonstro variasjonene bruker Caine barokksolister, Köln String Quartet, Quartetto Italiano di Viole da Gamba og koret Kettwiger Bach Ensemble, mens trompeteren Ralph Alessi, klarinettisten Don Byron og trommeslageren Ralph Peterson er blant de kjente jazzmusikerne som bidrar når musikken tar av fra utgangspunktet. De er også blant dem som blir med Caine på scenen i Molde førstkommende tirsdag.

Muligens vil enkelte oppfatte denne omgangen med Bach som i beste fall uærbødig, i verste som helligbrøde. Til det er å si at Bach selv hentet inspirasjon fra mange stilistiske kilder til sine variasjoner, og at det er fullt mulig å se en parallell i Caines prosjekt: Mangfold innenfor en enhetlig ramme. Og så lenge rammen er Bach, er det ingen fare, han tåler nok langt større påkjenninger enn denne sprelske oversettelsen til et nytt årtusens språk.

En klar kandidat til Årets CD, spør du meg.

Goldberg- variasjonene

Johann Sebastian Bach (1685- 1750) komponerte «Goldberg-variasjonene» i 1742 til grev Hermann Carl von Keyserlingk av Dresden.

Greven, som hadde problemer med å sove, ble ofte spilt i søvn av sin unge protesjé og cembalist Johann Gottlieb Goldberg, og ba Bach om å komponere noen «stille og litt muntre stykker».

Bach laget 30 variasjoner over en sarabande, sannsynligvis ikke hans egen. Unge Goldberg spilte dem kveld etter kveld for greven, som belønnet Bach med 100 Louis d'Or i en gullpose.

URI CAINE:</B> Gøy med Goldberg-variasjoner
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media