GUGGENHEIM: Et av bidragene til årets pepperkakeutstilling på Nasjonalmuseet - Arkitektur. Foto: Annar Bjørgli/Nasjonalmuseet
GUGGENHEIM: Et av bidragene til årets pepperkakeutstilling på Nasjonalmuseet - Arkitektur. Foto: Annar Bjørgli/NasjonalmuseetVis mer

Bak et bygg

Pepperkakebaking kan være kos, men for noen er det en krevende konkurranse om ære, berømmelse og en premie sponset av Melange.

ARKITEKTUR: Tradisjonen tro sprer det seg en duft av kanel, ingefær og nellik over Bankplassen i begynnelsen av desember, når Nasjonalmuseet - Arkitektur presenterer sin ovnsferske pepperkakeutstilling. For ellevte gang har invitasjonen gått ut til små og store talenter, skoleelever, studenter og profesjonelle arkitekter. Vi snakker her om lag på lag med tradisjon som ramme rundt en krevende kreativ prosess der mange ferdigheter skal kombineres og gå opp i en høyere enhet.

Arkitekturutstillinger liker å appellere til publikums gode smak, ikke deres hang til det søte. Derfor har den velduftende kakekampen et seriøst tema som hvert år knyttes til de temporære utstillingene i museets lokaler. I høst er det selveste Louis Kahn som fyller Sverre Fehn-salen og baketemaet er «Grunnformer i det 20. århundres arkitektur». I Kahns viktigste bygg ser vi hvordan han «leker seg» med sirkler, buer og triangler. Han er også glad i halvmørke, pepperkakefargede tresorter og, ikke minst, tegl. Murstein er som kjent ovnsbakt leire og kan betraktes som ei innmari tjukk pepperkake.

I utgangspunktet hadde årets konkurranse 30 påmeldte, men bare 13 av dem har virkeliggjort sine ideer. Tre arkitektstudenter har presentert grunnformene gjennom en julepyntet versjon av Frank Lloyd Wrights Guggenheim-museum, mens tidligere prisvinner Wilke Dyrøy (9 år) har bidratt med «Formfabrikken», der trekanter og rektangler sprøytes ut gjennom pipa på spektakulært vis. Utstillingen viser også et spenn fra fargerike, melistunge eventyrhus til en imponerende presis versjon av Mies van der Rohes Barcelona-paviljong fra 1929.

Fire sjetteklassinger fra Slemdal skole har hentet sin bærende idè fra Louis Kahns magnus opus, nasjonalforsamlingen i Bangladesh, mens et par av verkene har latt seg inspirere av en noe mindre utstilling som også står på museet, «Far-out Voices», som presenterer grønn design og «hippie-hus» fra motkulturens 60- og 70-tall.

Vinnerne i de ulike aldersklassene kåres ved åpningen i dag og premiene sponses i år av en margarinprodusent. Enkelte blir kanskje mindre smørblide av å høre den slags, men begge deler er bakefaglig tillatt, så lenge det er konstruksjonsteknisk forsvarlig. SINTEF Byggforsk har drevet intens forskning på feltet, og i sin anvisning «Spiselige byggverk - Pepperkakehus» formulerer de krav til både bærekraft og bæreevne, men skriver lite om ulik materialtrøtthet i kaker bakt på margarin og smør.

Utstillingen er av naturlige grunner temporær og publikum inviteres til knusing og spising 5. januar.