Bak rosa sløyfer

Kosmetikkgigantene bruker kampen mot brystkreft til å skaffe seg god PR, men er det sikkert deres egne produkter er helt uskyldige?

NEW YORK (Dagbladet):

KYSS BRYSTKREFTEN

farvel, heter en serie leppestifter fra kosmetikkfirmaet Avon. Ved å kjøpe en av dem, f.eks. i fargen Courageous Coral, gir man en dollar til brystkreftforskning. Serien ble lansert i 2001, og i sin årsberetning skriver selskapet at salget av kosmetikkprodukter økte med seks prosent, delvis takket være «kyss-farvel-til-brystkreft-leppestiftene». Avon konkluderer med at kampanjen har vært avgjørende for denne varegruppas suksess i 2001.

OPPLYSNINGENE

om Avons leppestifter kommer fra gruppa Breast Cancer Action, ei ikke-kommersiell aksjonsgruppe med base i San Francisco. Gruppa er sterkt kritisk til det den kaller rosafiseringen - en kynisk PR-utnyttelse av den feminine appell i å støtte kampen mot brystkreft. Rosa er brystkreftkampanjenes farge, og den rosa sløyfa, i samme fasong som det røde aidssymbolet, er en gjenganger i annonser og reklame.

På sin hjemmeside thinkbeforeyoupink.org. ber aksjonen forbrukerne stille kritiske spørsmål før de åpner lommeboka for rosakledde produkter.

OKTOBER

er brystkreftmåneden her i USA. I storstilte reklamekampanjer konkurrerer firmaer om å vise sin rosa profil. Kosmetikkavdelingene i stormagasinene bugner av rosa sløyfer. Revlon sponser sitt årlige gateløp mot brystkreft, og Estée Lauder har flere arrangementer, som for eksempel rosa lyssetting av viktige nasjonale landemerker, som The Mall of America i Minneapolis.

Kredittkortselskaper og produsenter av støvsugere, biler og yoghurt har kastet seg på den rosa bølgen - for å treffe den kvinnelige konsument, bedre PR-profilen og få et rosverdig image. BMW vil ha kvinner til å prøvekjøre og gir under bestemte kampanjer en dollar pr. kjørt kilometer. Det kan være svært beskjedne beløp som ender opp i brystkreftforskningen, American Express donerer en cent pr. kredittkortkjøp. Det betyr at man må gjøre 100 kjøp for å skaffe til veie en dollar.

DE MEST ALVORLIGE

anklagene fra Breast Cancer Action Group er at kosmetikkfirmaene selv bruker kjemikalier som kan øke risikoen for brystkreft. I en stor annonse i The New York Times før helga peker aksjonen på ingrediensene parabener og phthalater som finnes i maskara, pudder og brunkrem. Dette er hormonhermende stoffer som forskere mener kan knyttes til brystkreft.

OGSÅ DEN NASJONALE

amerikanske foreningen mot brystkreft synes det blir mye sløyferi. Den har lansert kampanjen: «Not just ribbons», som vektlegger at brystkreftforskning ikke bare trenger penger, men også prioritet, innflytelse og tilgang til de mest avanserte forskningsmiljøene.

Barbara Brenner er leder for Breast Cancer Action Group, hun sier det slik:

- Shopping alene løser ikke brystkreftgåten, det vil vi at forbrukerne skal forstå.