SNAKKIS: Paper-omslaget med et manipulert bilde av Kim Kardashian gikk verden rundt denne uken. Foto: Kim Kardashians Instagram-konto.
SNAKKIS: Paper-omslaget med et manipulert bilde av Kim Kardashian gikk verden rundt denne uken. Foto: Kim Kardashians Instagram-konto.Vis mer

Bakendens budskap

Samme fotograf har tatt lignende bilder av Kim Kardashian og Grace Jones. Hvorfor er det ene et ikonisk platecover og det andre et PR-stunt?

Meninger

Grensen mellom ikonet og døgnfluen, kunstverket og PR-stuntet, er ofte som en bløt blyantstrek. Denne uken ble Kim Kardashian, Kanye-kone og profesjonell kjendis, avbildet med en naken, innoljet og digitalt oppsvulmet bakdel på omslaget til magasinet Paper. Målet var, utilslørt, å vekke så mye oppmerksomhet som mulig. Oppsikt ble det, og anklager om ram selvpromotering og kompleksfremkallende bruk av Photoshop.

Men fotografen bak omslaget, Jean-Paul Goude, har brukt samme virkemidler før. Han skapte seg et navn i New York på sytti- og åttitallet, i samarbeid med sin kjæreste, popartist Grace Jones. Det var Goude som stod bak det ikoniske omslaget til Jones? album «Island Life», der hun er minimalt antrukket, stående i en ekstrem profilpositur, og glinsende som blankpusset mahogni. Goude innrømmet senere at bildet er manipulert, at det er umulig for et menneske å stå slik. Et annet av omslagsbildene av Kardashian, der champagnen fra en flaske hun holder synes å treffe et champagneglass hun balanserer på baken, er en nyfortolkning av et lignende, like manipulert bilde Goude tok av den svarte modellen Carolina Burmont i 1976.

Bildene av Burmont og Jones utfordret, med sin insisterende erotisering av kropper og uttrykk som var utpreget afrikanske, og med den androgyne og atletiske Jones som en utfordring til dét som var den gjengse oppfatningen av det sensuelle. Fotografen har seinere fortalt om en fascinasjon for kvinnelige flanker som virker lett fetisjistisk, men som også var med på å utvide og komplisere oppfatningen av hva som var sexy i en tid der samantha foxene florerte.

Hva er forskjellen på dette uttrykket og uttrykket i Kardashian-bildet? Ytre sett ikke så mye. Men de rommer forskjellige innhold, for sånt skifter med tiden, kulturen, og graden av originalitet. Mens Jones-bildet er et statement og en reaksjon, hører Kim Kardashian hjemme i en tid der ens egen kropp er tilstrekkelig innhold. Noen ganger er en rumpe bare en rumpe.

IKONISK: Jean-Paul Goude, som fotograferte Kardashian, tok også dette bildet til ekskjæresten Grace Jones' albumomslag.
IKONISK: Jean-Paul Goude, som fotograferte Kardashian, tok også dette bildet til ekskjæresten Grace Jones' albumomslag. Vis mer
ORIGINALEN: Det andre av Kardashian-bildene var en nytolkning av et annet av Jean-Paul Goudes bilder, fra 1976.
ORIGINALEN: Det andre av Kardashian-bildene var en nytolkning av et annet av Jean-Paul Goudes bilder, fra 1976. Vis mer
Lik Dagbladet Meninger på Facebook