Baklengs inn i tv-framtida

Mens seerne strømmer til nettet, avslutter Telenor sin satsing på nettbasert film- og tv.

TAR FARVEL: Film- og tv-bloggen Comoyo Filter markerer at det er slutt: Telenor legger ned sin strømmetjeneste for film og tv, etter bare få måneders drift.
TAR FARVEL: Film- og tv-bloggen Comoyo Filter markerer at det er slutt: Telenor legger ned sin strømmetjeneste for film og tv, etter bare få måneders drift.Vis mer

I dag kom nyheten om at Telenor gir opp satsingen på Comoyo View, den nettbaserte strømmetjenesten som skulle konkurrerere med amerikanske aktører som Netflix, HBO og iTunes, i tillegg til hjemlige aktører innenfor nettbasert og mer tradisjonell film- og tv-distribusjon.

Det ble for tungt. Bare noen måneder etter at Comoyo åpnet sin Netflix-liknende, abonnementsbaserte strømmetjeneste, trakk eieren ut pluggen.

Trenger vi flere ufullstendige strømmetjenester for film og tv?, spurte jeg retorisk da jeg anmeldte tjenesten i juli. Min konklusjon var at Comoyo, i likhet med HBO Nordic og Viaplay, tapte en direkte sammenlikning mot markedsleder Netflix på flere parametre.

Jeg skulle likevel gjerne sett at Comoyo View fikk holde på lenger, som et norsk alternativ til det stadig mer amerikaniserte film- og tv-tilbudet på nett.

Men eieren ville det annerledes.

Strømmetjenesten erstattet det tidligere Comoyo- tilbudet fra 2011 innenfor nettbasert klikkefilm til stykkpris. Rundt 1. november er det kroken på døra også for strømmingen. Comoyo som utviklingsenhet skal drives videre, men konkurransen i det raskt voksende Netflixs-segmentet er altså oppgitt, nesten før den begynte.

Det skal nevnes at Telenor-eide Canal Digital fortsatt har Canal Digital Go, et strømmtilbud til sine eksisterende kunder, men ellers vil Telenor være tilbake på et tilbud i stykksalg av film og tv over satelitt, kabel og fiber.

Det må vel kunne kalles å gå baklengs inn i tv-framtida.

Det er noen åpenbare grunner til at det gikk som det gikk. For det første er det ennå early days innen strømmetjenester for film og tv. Enhver satsing her må ha en langsiktig, risikovillig eier i ryggen. Film- og tv-rettigheter er svært høyt priset, og Telenor fikk altså kalde føtter omtrent før tjenesten var i gang.

Det er dessuten ikke enkelt å komme inn i et marked én aktør allerede har rukket å ta grep om. Netflix har merkevaren, den mest brukervennlige tjenesten, den beste totalmiksen av innhold, og styrker sin posisjon enormt med egenproduserte serier som «House of Cards», «Arrested Development» og «Orange is the New Black».

Skulle Comoyo View lykkes med å konkurrere over tid, måtte nok også innholdsmiksen ha vært bedre.

Med en satsing på siste sesong av serier snarere enn alle sesonger, relativt få, store og rettighetsmessig dyre filmtitler kontra flere gode, mindre og rimeligere filmer, og et tynt tilbud av dokumentarer og innhold for spesielt interesserte, hadde man ikke det aller beste produktet for å appellere til den første generasjonen nettorienterte film- og tv-seere.

At Comoyo View koster 20 kroner mer i måneden enn Netflix, gjorde det neppe enklere. Comoyo View har ikke oppgitt antall abonnenter, men det må  ligge i kortene at tallene ikke var veldig oppløftende. Likevel var det neppe brukertilslutningen etter få måneder som var avgjørende for beslutningen om å legge ned.

I bunnen av Comoyos strømmetilbud lå avtalen med det Telenor- og Bonnier-eide tapssluket Cmore, tidligere Canal +. Den avtalen kostet nok atskillig mer enn den smakte, samtidig som den la begrensninger på hvilken innhold Comoyo View kunne tilby til kresne nettbrukere.

Med i kjølvannet ryker også film- og tv-bloggen Comoyo Filter. Den vil bli savnet, kanskje mer enn strømmetjenesten den skulle bygge merkevaren til.

FOR DYRT: Svein Størmer Thaulow, adm. direktør i Comoyo, forklarer beslutningen om å legge ned selskapets strømmetjeneste med at den ble for dyr å drive, og at konkurransen fra etablerte aktører som Netflix ble for hard. Foto: Comoyo
FOR DYRT: Svein Størmer Thaulow, adm. direktør i Comoyo, forklarer beslutningen om å legge ned selskapets strømmetjeneste med at den ble for dyr å drive, og at konkurransen fra etablerte aktører som Netflix ble for hard. Foto: Comoyo Vis mer