Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ballett på liv og død

Strålende koreografi i Jet Lis avskjed som kung fu-mester.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FILM: To av mestrene innen den kinesiske wuxia-sjangeren - kampsportfilmer - møtes igjen her: Skuespilleren Jet Li og kung fu-koreografen Yuen Wo Ping, kjent fra «The Matrix», «Kill Bill» og «Snikende tiger, skjult drage.»

Klippet bort

Det er en annen wushu-mester som portretteres i «Fearless»; legenden Huo Yuanjia som ble en av Kinas mest berømte utøvere ved inngangen til det 20. århundret. Dette er epoken da europeiske imperialister omtalte kineserne som «Asias syke menn», og Huo Yuanjias utrolige styrke og wushu-teknikk bidro til å gjenopprette nasjonale stolthet.

Denne historiske konteksten ivaretas utmerket av Hong Kong-regissøren Ronny Yu, som etter sigende har klippet bort 40 minutter i den versjonen som vises for det vestlige publikum. Kanskje er dette synd for innbitte wushu-elskere, men filmen inneholder likevel nok kampsportscener som er egnet til å ta pusten fra de fleste. «Fearless» skal være Jet Lis siste kung fu-film, han er 43 og «aldrende» i denne sammenheng, men wow! som han fortsatt imponerer. Ikke som skuespiller, nødvendigvis, men som kampsportutøver.

«The real thing»

Her får vi se «the real thing», mer jordnære kamper, etter å ha blitt noe overmettet av vektløse filmtriks i filmer som «Hero» og «Flygende dolker». Begge deler er flott, men å se Jet Li banke en motstander mens han holder en oppslått paraply i den ene hånden er både morsomt og imponerende.

En stor tragedie inntraff i Huo Yuanjias liv. Filmen innledes med en avgjørende kamp i 1910 da mesteren sloss mot fire utenlandske boksere og fektere. Derfra klipper den tilbake til Huos oppvekst og gradvise oppbygging av mesterstatusen, før den avsluttes med den nevnte kampen. Her er mye heroisme og elementer av kinesisk filmtradisjon på det mest estetiske. Innimellom tipper historien likevel mot det farlig sentimentale, uten helt å klare å forløse det pasifistiske budskapet mellom linjene.

image: Ballett på liv og død