KAN BLI ENDA STØRRE: Oslo Lufthavn Gardermoen har to rullebaner, og i juni båndlegger Stortinget det ene av tre alternativer til en tredje. Det vil være bra for miljøet, mener artikkelforfatteren. 
<span style="background-color: inherit;">&nbsp;Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix</span>
KAN BLI ENDA STØRRE: Oslo Lufthavn Gardermoen har to rullebaner, og i juni båndlegger Stortinget det ene av tre alternativer til en tredje. Det vil være bra for miljøet, mener artikkelforfatteren.   Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB ScanpixVis mer

Båndlegg arealet for en tredje rullebane på Gardermoen nå

Ved å si nei til tredje rullebane, sier man ja til periodevis økt utslipp, nei til framtidige generasjoner, ja til konkurransevridning.  

Meninger

Både MDG og SV uttaler i Dagbladet at de vil kjempe imot at det bygges en tredje rullebane ved Gardermoen – eller rettere sagt OSL. De tror at man skulle kunne erstatte flytrafikk med tog, og det er samtidig interessant at lokalpolitikere langt unna flyplassen kaster seg på debatten. Det er disrespekt for realitetene og framtidige generasjoner. Man må ikke bygge en tredje rullebane i dag, men man må ta ansvar og båndlegge et areal nå, slik at man har det tilgjengelig når det virkelige behovet kommer.

PILOT: Espen Skaar.
PILOT: Espen Skaar. Vis mer

En tredje rullebane vil kunne hjelpe miljøet. Man vil da alltid kunne holde to rullebaner åpne. I dag må fly ligge i ventemønster ved snøbrøyting, asfaltering eller teknisk vedlikehold. I tillegg vil det åpne muligheter for at flyene kan fly parallellt inn, noe som ikke er tillatt i dag fordi rullebanene ligger for nærme hverandre. Høyhastighetsavkjøring bør vurderes og annen teknisk oppgradering som nytt taxelyssystem og kurvede innflygninger (GPS) vil effektivisere eksisterende rullebaner.

Ved å si nei til tredje rullebane, sier man ja til periodevis økt utslipp, nei til framtidige generasjoner, ja til konkurransevridning. Heathrow i London har ingen åpninger for flere fly, og man må kjøpe seg inn gjennom andre flyselskaper for å fly der. Heathrow planlegger en tredje rullebane. Arlanda planlegger en fjerde rullebane og Kastrup har tre.

MDG, SV og i tillegg Venstre burde heller fokusere på støtten til biodrivstoff til fly. SAS er ett av få flyselskaper som har benyttet en liten kvote biodrivstoff i mange år, men når avgifter, som seteavgiften, ikke er dedikert tilbake til luftfarten, blir det mer sugerørpolitikk enn miljøpolitikk. I dag koster biodrivstoff til fly tre ganger så mye som vanlig drivstoff.

Hovedflyplassen ble besluttet bygget i 1992 og åpnet 8. oktober 1998. Siden åpningen har jeg bodd ved flyplassen, flyr ved flyplassen som pilot og er lokalpolitiker i Nannestad. Det har vært en eventyrlig utvikling i boligvekst, næringsutvikling og sysselsetting på Øvre Romerike. Dette er ord MDG og SV ikke liker.

OSL kan vi være stolte av. Den er smart bygget, effektiv og har en sterk miljøprofil med moderne metoder for gjenvinning, avløp, varmeanlegg etc. I tillegg er den en av Europas beste på punktlighet og regularitet. Avinor og OSL utarbeidet allerede for snart ti år siden alternativer for tredje rullebane, og i juni båndlegger Stortinget det ene av tre alternativer som Samferdselsdepartementet har anbefalt.