Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Bånnrekord for norske artister

Aldri i platehistorien har nordmenn kjøpt færre norske plater enn nå. Men Pontus Nordström er noe så sjeldent som en svenske som kjøper norsk musikk.

Ferske halvårstall fra Grammofonplategrossistenes Forening (GGF) viser at norske artister har en markedsandel på bare 15 prosent av det totale salget i Norge. Tallet fra samme tid i fjor var 22. Det er en nesten halvering fra toppåret 1994, og plasserer oss på en sisteplass i internasjonal sammenheng hva gjelder nasjonal andel av platesalg.

Hver sjuende norsk

Dagbladet stakk innom Platekompaniet i Oslo og spurte kundene om de kjøpte norsk eller utenlandsk.

Vår uhøytidelige sjekk av rundt 60 solgte plater fikk samme resultat som GGF-tallene viser: Hver sjuende platekjøper velger norske artister.

- Norsk musikk er undervurdert, mener Pontus Nordström som jobber som sykepleier på andre året i Oslo. Han kom ut med D'Sounds «Beauty Is A Blessing».

Er norske artister ikke gode nok til å hevde seg i markedet? Petter Singsaas, direktør i Universal Music svarer:

Tror på høsten

- Vel, det er jo flere som beviselig ikke er det, sier Singsaas. - Men tallene er litt urettferdige også, fordi det er færre norske utgivelser enn normalt dette halvåret. Noen prosjekter er ikke blitt ferdige, slik som Espen Linds og Sissel Kyrkjebøs.

- Jeg tror det blir en kanonhøst som vil rette opp tallene for hele året. Men en andel på 15 prosent er naturligvis for liten. Den burde ha vært 30 prosent.

Larry Bringsjord, leder i FONO , foreningen for norske plateselskaper, sa nylig til Aftenposten at løsningen er å gi ut flere plater. Singsaas er sterkt uenig:

- Du kan kanskje si at tilfanget av nye norske artister ikke er bra nok, og at selskapene ikke finner fram til de rette talentene. Men de siste årene har det vært utgitt ekstremt mange plater, og den taktikken har ikke vært vellykket.

Generasjonsskifte

Rolf Kristian Presthus i Platekompaniet tror vi er inne i et generasjonsskifte.

- Artister som Jahn Teigen og Åge Aleksandersen får ikke automatisk stort platesalg, fordi de ikke har fornyet seg stort. Nå er en ny bølge på vei inn med grupper som Madrugada og Big Bang. Jeg tror høsten blir langt bedre for norsksalget. Da kommer Atakama, Big Bang, Bertine Zetlitz, Briskeby og Euroboys. En artist som ikke selger særlig godt er Noora.

Han avviser at platebutikkene ikke prioriterer norske artister.

- Vi er vennligstemte ovenfor norske plater. Når vi for eksempel får Atakama inn i butikkene, vil vi prioritere dem foran et like bra utenlandsk band.

SE, HAN KJØPER:</B> Pontus Nordström (32) har nettopp vært å kjøpt D'Sound. Plateselskapene ønsket gjerne at flere var som ham.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media