Barbar-TV i baren

Reality-TV er den nyeste farsotten. Nå kommer programmet «Baren» på TV3, der ti unge mennesker skal drive en bar og filmes døgnet rundt: i baren, på soverommet og kanskje til og med på do.

- Bare et blaff som snart vil dø ut

Dagbladet er flue på veggen når TV3 og produksjonsselskapet Strix befarer lokalet der «Baren» skal tas opp.

- Det skal ikke finnes steder å gjemme seg bort. Man må jo legge opp til mest mulig intriger og action, sier TV3s Marianne Melfald.

For det er det reality-TV handler om. Intriger og action i et konstruert dagligliv der deltakerne helst ikke skal gjemme bort noe.

- De må by på seg selv. De vet at de er på TV, og skulle det dukke opp situasjoner i senga eller andre steder, så må de forvente at det blir filmet. Vi har et ansvar for bildene, og sender ikke ukritisk alle bilder som kamera fanger. Vi vil i utgangspunktet ikke følge dem inn på do, sier Melfald.

På soverommet

- Her legger vi opp webkameraene i taket. De kan roteres 360 grader, så ingen slipper unna. Det blir 14 utplasserte webkameraer og to kamerateam som kontinuerlig følger deltakerne her i baren og i leiligheten som ligger ovenpå. Soverommet vil også ha kameraer. På bakrommet her kommer kontrollrommet der vi styrer alle opptakene.

Prosjektleder Maria Lima fra Strix peker og forklarer i det tomme lokalet like ved Karl Johans gate i Oslo som om få uker skal være et ultrahipt og ultraovervåket utested.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her skal ti unge mennesker forsøke å drive en bar og leve av overskuddet. De skal bo i etasjen over. Hvem som helst kan stikke innom, ta seg en pils og risikere å få kringkastet sin kjærlighetserklæring til bartenderen.

Unge og vakre

Musikkanalen MTV startet reality-TV slik vi kjenner det i dag. De plasserte en gjeng vakre, seervennlige ungdommer i et hipt miljø, og lot kamera følge dem døgnet rundt, i latter og fyll, sex og sorg.

NRKs U-redaksjon var pionerer i Norge da de lagde sin «Åtte og en halv»-serie for seks år siden. Åtte ungdommer bodde sammen i kollektiv i et halvt år.

Trodde man.

I virkeligheten delte disse ungdommene bare tak i noen få uker. Og dette har vært programideens problem siden dag én: Hvor går grensen mellom reality, altså virkelighet, og fiksjon?

Spritkalas

Da «Baren» gikk på svensk TV3 i vår, kom det kraftige reaksjoner på hendelser man mente var iscenesatt. For eksempel rømte en av deltakerne til København sammen med en av «Villa Medusa»-deltakerne. Tilfeldigvis returnerte begge med videoopptak fra rømningsturen, og tilfeldigvis var både «Baren» og «Villa Medusa» produsert av Strix.

I den svenske «Baren» truet også deltakerne med å hoppe av og flere av dem måtte oppsøke psykologhjelp. Drikkingen tok overhånd, og serien utartet seg til det reneste spritkalas. IKEA trakk tilbake de sponsede møblene. De ville ikke kobles til den svinestien alle så på TV.

Ny TV

Den norske versjonen av «Baren» skal sendes direkte ut på nettet 24 timer i døgnet. Hver ettermiddag sendes dagens høydepunkter i et halvtimes langt TV-program. På lørdagskvelden blir det en og en halv times direktesending.

- Dette åpner for en helt ny form for TV. Du kan sitte og følge med direkte på nettet, og hvis du blir fascinert av en av bartenderne, eller er uenig i det noen av deltakerne sier, kan du stikke innom og fortelle dem det, sier Marianne Melfald i TV3.

Ti deltakere starter. Hver uke stemmer publikum ut en deltaker, ved hjelp av tekstmelding og e-post. En vinner står igjen etter ti uker med 250000 kroner og en bit berømmelse. Plassene er enda ikke besatt, så det er fremdeles sjans til å få plass i baren.

TV-FYLL: Den svenske "Baren" utviklet seg til en rekke direktesendte spritkalas. Her er det live ølkrig.