DEBATTEN RASER: Barbie-produsenten får kritikk for å ha forskjønnet Frida Kahlo i barbieversjonen av kunstneren. Flyger Amelia Earhart og NASA-forsker Katharine Graham inngår også i dukkeserien. Foto: AP / Scanpix
DEBATTEN RASER: Barbie-produsenten får kritikk for å ha forskjønnet Frida Kahlo i barbieversjonen av kunstneren. Flyger Amelia Earhart og NASA-forsker Katharine Graham inngår også i dukkeserien. Foto: AP / ScanpixVis mer

Barbie-versjon av Frida Kahlo:

Barbie bør nok male øyenbrynet på Frida Kahlo-dukken

Men serien med dukkeversjoner av innflytelsesrike kvinner er egentlig en fin idé.

Kommentar

Det er husbråk i dukkehuset. I sentrum for konflikten står Frida Kahlo, som jo var en stormfull kvinne også mens hun levde. Men dagens krangel ville vel slått henne som merkelig. Stridseplet er Frida Kahlo-barbiedukken, som ble lansert som en del av Barbie-produsent Mattels markering av kvinnedagen. Mattel hadde plukket ut sytten virkelige, innflytelsesrike kvinner som skulle kunne tjene som rollemodeller for jenter, og laget Barbie-versjoner av dem.

Det ble støy med én gang. Den mest iøyefallende grunnen til opptandelse var at Kahlo-dukken manglet kunstnerens karakteristiske, sammenvokste øyenbryn, som figurerer prominent i selvportrettene hennes. Dernest reagerte familien både fordi dukken hadde lysere øyne og annerledes klær enn den virkelige Frida. Det har også vært påpekt at kommunisten Kahlo ikke ville likt å bli kommersialisert som dukke. Det siste kunne for så vidt også vært innvendt mot de hundretusener av t-skjorter, krus, kjøleskapsmagneter, plakater og notatbøker som selges med bilder av Kahlo på. Det finnes en Kahlo-tequila dedikert til kunstneren, som selv var tung alkoholiker.

Det juridiske vil gå sin gang: Kahlos grandniese Mara de Anda Romeo vil forsøke å pushe dukkegiganten, som peker på at de har samarbeidet med Frida Kahlo-selskapet, som overtok rettighetene etter en annen Kahlo-niese. Vel så interessant er gnisset mellom den delen av lekeindustrien som produserer pynt og pene dukker, og den delen som promoterer lærdom og innsikt. Egentlig er det ingen grunn til at de skal være adskilt. Det er tross alt mange både jenter og kvinner som både er ambisiøse og glad i å pynte seg. Men når en hardnakket individualist som Kahlo så til de grader tilpasses et så snevert skjønnhetsideal som Barbie representerer, skapes det unektelig en følelse av at Mattel mener at Kahlo må gjøres penere og mer strømlinjeformet for å kunne presenteres som forbilde. Dette fikk filmstjernen Salma Hayek, som spilte Kahlo i «Frida» fra 2002, til å kritisere Mattel på Instagram.

Samtidig blir nok kritikken også hardere fordi det er nettopp Barbie-makeren som er motstander. For i det første møte med historiens legendariske personligheter tar vi dem sjelden inn som så kantete og problematiske som de ofte var. I illustrasjoner og barnebøker fremstilles de ofte som påfallende pene og snille, for å kunne fungere som helt eller heltinne for de små. Både dronning Elizabeth 1 og Kleopatra skulle vise seg å være betydelig mer brutale enn hva de var i «Historien om»-bøkene jeg leste som liten, for å si det slik.

Mattels forbildeserie, der dukkene kommer med en liten biografi i esken, er egentlig en fin idé. Men de kunne skjøttet ansvaret bedre ved ikke å forme Frida Kahlo så til de grader i sin egen støpeskje. Og øyenbrynet, det ene, kan de godt få malt på først som sist.