Barbie og Ken for heite for Solo

Superregissør Harald Zwart har laget en reklamefilm for Solo som du aldri får se. Nakenscener med Barbie og Ken passet ikke med brusfabrikantens selvbilde.

Zwart selv er overbevist om at Barbie-reklamen kunne ha hjulpet Solo med brussalget. Det er også Johan Dolven, daglig leder i JBR, reklamebyrået som produserte filmen.

- Den er en av de beste Solo-reklamene som er lagd, sier Dolven.

Stolt Zwart


- Jeg er veldig stolt av filmen, det er det friskeste jeg har lagd. Men jeg respekterer Solos avgjørelse og jobber gjerne med dem igjen, sier Zwart.

Men noen har sett den, for en kopi av filmen finnes på en samlekassett i reklamemiljøet. Og slik er den:

Barbie og Ken sitter i dokkehuset og koser seg med et glass Solo. Oppløftet av den gode stemningen starter Ken en liten flørt og Barbie reagerer som om hun var laget av kjøtt og blod. Det er hun da også, ser det ut til - særlig når hun etterhvert kler av seg, legger seg ned og bare venter på at Ken skal gjøre det samme.

Og Ken lar seg ikke be to ganger, men - under trusa er det ingen ting.

Der er han fortsatt en dokke, for Solo er «sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten».

Dristighet

Denne filmen har altså siden den ble lagd, ligget nedlåst i en skuff. Han som la den der, er tidligere administrerende direktør i Solo, Morten Emanuelsen.

- Ble smaken av sex for sterk for Solo?

- Det ble foretatt av totalvurdering av hva vi ville Solo skulle stå for. Denne filmen stemte ikke med det inntrykket vi ville gi, sier han. Johan Dolven mener det var en feilvurdering:

- Konseptet med «sannsynligvis den eneste brusen...» innebærer en viss dristighet, noe denne filmen er et godt eksempel på.

Erfaren regissør

Barbie-filmen ble den siste JBR laget for Solo, men Emanuelsen benekter at det er en sammenheng mellom den og oppsigelsen av JBR som reklamepartner.

Harald Zwart har laget reklame over hele verden.

Mest kjent i Norge er hans filmer for pastillen Dent, for utleiefirmaet Thorn, den romantiske Tine Melk-filmen med gutten som lager et hjerte av fakler når toget med hans kjæreste kjører forbi, Frisk-reklamen med fisken som hopper fra akvarium til akvarium - og Polaroid-reklamen med Spice Girls.

I høst går Zwart, som nå er bosatt i Los Angeles, i gang med sin første spillefilm i Hollywood: «One Night at McCool's» med Matt Dillon, Liv Tyler og Michael Douglas i de største rollene.