MISTENKTE: Her er de fire mistenkte som politiet i Spania etterlyste etter terrorangrepet i Barcelona for en måned siden. Foto: EPA / NTB Scanpix
MISTENKTE: Her er de fire mistenkte som politiet i Spania etterlyste etter terrorangrepet i Barcelona for en måned siden. Foto: EPA / NTB ScanpixVis mer

Terrorangrepet i Barcelona:

Barcelona-terroristene tilhører en retning innen islam som hemmeligholder sin tro. Derfor var de vanskelige å oppdage

De går i vestlige klær, drikker alkohol, bruker narkotika, spiser svinekjøtt, og ikke minst går de ut med kvinner.

Kommentar

Det kommer stadig mer fram om terroristene som for en måned siden drepte 14 mennesker i paradegata La Rambla i Spanias nest største by. Mange spurte seg om hvorfor gjerningsmennene hadde gått under radaren. Ikke minst gjaldt det gruppas leder, den marokkanske imamen Aldelbaki es-Satty.

Et av problemene var at den katalanske politistyrken Mossos d’Escuadra på grunn av Catalonias kontroversielle uavhengighetsplaner ikke hadde fått viktig informasjon som hadde gått fra Belgia og til den sentrale politimyndigheten i Madrid. Men langt viktigere var det at gruppa Takfir wal-Hijra (Bannlysning og eksil) opererte i den dypeste hemmelighet.

DEN SPANSKE AVISA El Pais har gått opp løypa til Takfir wal Hijra. Det er en oppsiktsvekkende, men også skremmende historie.

Takfir, som betyr bannlysning, er rettet mot muslimer som anses for å være frafalne. Tilhengere av takfir-retningen, som mener at det å drepe «kjettere» er helt legitimt, regnes for å være de mest voldelige blant salafist-jihadistene. Medlemmene av Takfir wal-Hijra i Catalonia praktiserte også det som kalles taqiyya, et arabisk ord som refererer til at man kan gå forkledd og skjule eller benekte sin religiøse identitet. Dette er noe som gjennom historien er blitt gjort av forfulgte muslimer, men de moderne taqiyya-tilhengerne trekker dette svært så langt. De går i vestlige klær, drikker alkohol, bruker narkotika, spiser svinekjøtt, og ikke minst går de ut med kvinner. De har heller ikke det karakteristiske skjegget som militante islamister som regel bærer. Alt som er forbudt for andre muslimer, er tillatt for dem i kampen for «det gode», å utkjempe en hellig krig.

ALDELBAKI ES-SATTY skal ha blitt radikalisert av en av gjerningsmennene bak terrorangrepet i Madrid 11. mars 2004, mens han satt i fengsel for narkotikasmugling. Hvorfor en narkosmugler sonet sammen med en terrorist, kan man jo spørre seg om i ettertid.

Sin religiøse opplæring fikk Aldelbaki es-Satty av en slakter som også var imam, i den katalanske badebyen Vilanova i la Geltrú. Mellom januar og mars i fjor bodde han i den belgiske byen Vilvoorde, et kjent sentrum for islamistisk radikalisering. Det var dette oppholdet som førte til at spanske myndigheter ble alarmert av sine belgiske kolleger, en alarm som altså ikke nådde Catalonia.

Fra sitt hovedkvarter i den lille, pittoreske byen Ripoll nord i Catalonia klarte Aldelbaki es-Satty å verve et titall unge menn som ble indoktrinert i «den sanne lære». Det var ingenting som tydet på at disse unge mennene var på vei til å bli kyniske terrorister. Dette var en vennegjeng av etniske marokkanere som syntes å være godt integrerte i samfunnet. De holdt sin ideologi skjult og oppførte seg som unge menn flest. De spilte fotball og hadde mye omgang med andre ungdommer i byen. De levde et sekulært liv, de var på byen, og de drakk øl. Nesten alle var i jobb eller gikk på skole. Brødrene Driss og Moussa Oukabir hadde de siste månedene begynt å gå i prangende, moteriktige klær, ifølge naboer. En av dem kjøpte sågar ny bil. Spekulasjonene gikk på at de kanskje tjente pengene sine på å selge dop.

Når Aldelbaki es-Satty skulle gi dem beskjeder, skjedde det med kodeord. De hemmelige møtene, der Barcelona-terroren ble planlagt, forgikk som regel i en varevogn.

DERFOR BLE både naboer, slektninger og venner i Ripoll overrasket da terrorcella ble avslørt kort etter Barcelona-terroren. Kilder i politiet uttrykte sin fortvilelse over at slike grupper er så vanskelige å avsløre.

Aldelbaki es-Satty skal ha oppholdt seg i Ripoll i to år. Han bodde i en enkel toromsleilighet der han betalte 1400 kroner måneden i husleie. Han var rundt 40 år og mager og hadde, i motsetning til sine militante disipler, skjegg. Et hundretall muslimer var tilknyttet moskeen han ledet, og disse betalte ti euro i måneden til moskeens og imamens underhold. Da han fikk jobben som imam i 2015, skal han ikke ha opplyst at han var dømt for narkotikasmugling.

I nabolaget var han kjent for å være måteholden og litt fjern. Han distanserte seg fra andre muslimer og skal ikke ha gitt inntrykk av å være radikalisert. Men skinnet bedro.

Aldelbaky es-Satty ble drept i eksplosjonen i Takfir wal-Hijras dekkleilighet i byen Alcanar i Tarragona-provinsen, der flere gassflasker detonerte ved et uhell.

DET VAR DEN BERØMTE religiøse lærde Ahmad ibn Taymiyya (1263-1328) som eksplisitt rådet muslimer til å skjule sin religiøse identitet dersom de var i strid eller befant seg i hedensk land. Ibn Taymiyyas verker inspirerte wahabienes fundamentalistbevegelse i Saudi-Arabia, og han ble omfavnet av militante islamister i siste halvdel av forrige århundre.

I Egypt etablerte islamisten Shukri Mustafa på 1970-tallet ei gruppe som han kalte Jama'at al-Muslimin (Det muslimske samfunnet), omtalt som Takfir wal-Hijra av egyptiske myndigheter. Mange av tilhengerne flyttet ut i ørkenen for å leve adskilt fra resten av befolkningen. Men flere sluttet seg til terrorgrupper, blant annet til gruppa som sto bak attentatet på president Anwar Sadat i 1981.

Det skal være fem-seks takfir-grupper i Spania. Nå jobber politiet på spreng for å avsløre medlemmene.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.